4p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A friss Magyar Közlönyben megjelent rendelet megváltoztatta a választási költségek és elszámolás szabályait, miközben a választási jegyzőkönyveket és dokumentumokat is módosította. 

2026. január 1-től egységes szabályok vonatkoznak minden választás (országgyűlési, EP, önkormányzati, nemzetiségi, népszavazás) költségeire, elszámolására és ellenőrzésére – rendelkezett Tuzson Bence igazságügyi miniszter. A friss Magyar Közlönyben olvasható határozat értelmében a választási szervek felelősek a pénzügyi tervezésért, lebonyolításért, ellenőrzésért és az elkülönített számviteli kezelésért.

A választási költségek normatíváit és tételeit részletesen meghatározták. Például

szavazókörönként 150 ezer forint lehet a dologi kiadás, a szavazatszámláló bizottság elnökének díja 90 ezer forint, a helyi választási iroda (HVI) vezetőjének díja négyezer választópolgárig 450 ezer forint.

A választási költségek fedezetét a kormányrendeletben meghatározott normatívák és szükség esetén átcsoportosított előirányzatok biztosítják. A pénzügyi fedezet számításánál a választópolgárok számát meghatározott időpontok adatai alapján kell figyelembe venni. A választási irodák a támogatásokat, előlegeket és utólagos kifizetéseket meghatározott határidőkkel kapják meg.

A nemzetiségi önkormányzatok feloszlása miatti időközi választások költségeit a nemzetiségi önkormányzatnak kell megelőlegeznie, 15 napon belül. A választási költségek elszámolása, ellenőrzése és jóváhagyása szigorú határidőkhöz kötött, az elszámolásokat elektronikus rendszerben kell benyújtani. Többletforrás igényelhető utólagos igénylésű jogcímek vagy többletfeladatok esetén, ezek elbírálása és kifizetése is szabályozott.

A rendelet hatálybalépésével több korábbi, választási költségekre vonatkozó rendelet hatályát veszti, így minden választásra egységes szabályok lesznek érvényesek. A központilag biztosított kellékek (például szavazólapok, urnacsomagok, értesítők, Braille-sablonok) és szolgáltatások listáját is részletesen meghatározták.

Egy másik igazságügyi miniszteri rendelet szerint 2026. január 1-től új, egységes szabályokat lépnek életbe az országgyűlési képviselők választásán, népszavazásokon, önkormányzati és nemzetiségi választásokon.

A választási irodák tagjainak felkészítése kötelező, a vezető felelős a képzésért. A választási informatikai rendszer használata minden adatkezelési, ellenőrzési és logisztikai feladatra kötelező. A választási eredmények országos összesítésének adatait (például a választópolgárok száma, az érvényes/érvénytelen szavazatok, mandátumok, nemzetiségi szószólók) pontosan meghatározzák.

A kormányhivataloknak kiemelt feladata lesz a választási infrastruktúra, informatikai eszközök és helpdesk biztosítása, ezek elsőbbséget élveznek más feladatokkal szemben. A helyi választási irodák, külképviseleti irodák, egyéni választókerületi és területi irodák részletes feladatai egységesen szabályozva lettek a szavazás előtt, alatt és után. A választási iratok, jegyzőkönyvek, névjegyzékek, mozgóurnát igénylő jegyzékek, szavazólapok, ajánlóívek, stb. mintái és kezelése teljesen megújul, minden választástípusra külön mellékletek készültek

A választási iratok megsemmisítésének határideje egységesen: a szavazást követő 90. napot követő munkanap.

A mozgóurna, átjelentkezés, akadálymentes szavazás, Braille-sablon, személyes adatok kampánycélú kiadásának megtiltása iránti kérelmek benyújtásának módja és határidejét is pontosan meghatározták. A központi névjegyzék és választási nyilvántartások vezetésének szabályai módosulnak: a HVI vezetője köteles a szavazóköri beosztást felülvizsgálni és szükség esetén módosítani

Több korábbi választási tárgyú rendeletet teljesen hatályon kívül helyeznek, így a korábbi szabályok megszűnnek. Új, részletes jegyzőkönyv minták kerültek bevezetésre a polgármester-, képviselő-testületi, egyéni választókerületi, főpolgármesteri és nemzetiségi önkormányzati választásokhoz.

Szavazóurna helyett szavazólapokat tartalmazó dobozba tehetjük a voksainkat
Szavazóurna helyett szavazólapokat tartalmazó dobozba tehetjük a voksainkat
Fotó: Depositphotos

Jegyzőkönyvekben pontosan rögzíteni kell a szavazólapok típusait, érvényességét, a szavazatszámlálás alkalmainak számát, a jelöltekre leadott szavazatok számát. Újraszámlálás esetén külön jegyzőkönyv minták alkalmazandók, amelyek az eredeti és újraszámolt adatokat is tartalmazzák. A jegyzőkönyvekben feltüntetendő, ha a legtöbb szavazatot több jelölt azonos számmal kapta, ekkor a szavazást meg kell ismételni. A jegyzőkönyvekben minden esetben rögzíteni kell a választópolgárok számát, a megjelentek számát, a szavazólapok adatait és a választási bizottság tagjainak aláírását.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!