2p

December 1-jétől 1,6 százalékkal emelkedik a minimálbér Franciaországban, miután hetek óta tartanak a megélhetési költségek miatt kirobbant tiltakozások. A francia kormány hétfői bejelentése szerint a nettó minimálbér havi mintegy 24 euróval, 1502 euróra nő. A CGT szakszervezet számításai szerint azonban az emelés jelentős része a januárra tervezett automatikus korrekció révén egyébként is megvalósult volna, így valójában plusz 5 eurót sikerült elérni.

A francia minimálbér jelenleg havi bruttó 1867,02 euró, amelyből a munkavállalók nettó 1477,93 eurót kapnak kézhez. A decembertől életbe lépő emelést Sébastien Lecornu miniszterelnök jelentette be, miután egyeztetett a szakszervezetek és a munkáltatói érdekképviseletek vezetőivel.

A kormányfő szerint a mostani intézkedés az elmúlt húsz év második legjelentősebb minimálbér-emelése.

A szakszervezet szerint mindössze néhány euró a tényleges többlet

A CGT szakszervezet ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a bejelentett, mintegy 24 eurós nettó emelésből körülbelül 18 euró a januárra tervezett automatikus bérkorrekció révén egyébként is járt volna a munkavállalóknak. Számításaik szerint így a kormány döntése mindössze havi 5-6 eurónyi többletet jelent az eredetileg várható emeléshez képest.

Franciaországban a minimálbér összegét rendszeresen az inflációhoz igazítják, a kormány pedig ezen felül is dönthet külön emelésről. A szakszervezetek régóta követelték a legalacsonyabb bérek érdemi növelését, mivel 2012 óta nem hajtottak végre az inflációt meghaladó, külön kormányzati minimálbér-emelést.

Az 1,6 százalékos növelés nem számít történelmi mélypontnak, korábban ennél kisebb korrekciókra is volt példa: 2016-ban 0,6 százalékkal, 2017-ben 0,9 százalékkal, 2021 januárjában pedig 1 százalékkal emelkedett a francia minimálbér.

A tüntetések csillapítását várja a kormány

A döntés hátterében a megélhetési nehézségek miatt hetek óta tartó demonstrációk állnak. A bérek emelése a szakszervezetek egyik legfontosabb követelése volt, a francia kormány pedig az intézkedéssel a társadalmi elégedetlenséget próbálja mérsékelni.

A minimálbér-emelés december 1-jén lép hatályba. A szakszervezet viszont újabb demonstrációt jelentett be november 17-re.

(MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!