Sietniük kell azoknak az autótulajdonosoknak, akiknek nincs megfelelő biztosítási fedezetük. A hét végéig lehet megkötni a szerződéseket, amelyek eleve drágábbak, de a büntetési kilátások miatt így is érdemes lépni.
Jövőre átlagosan 15 százalékkal kell többet fizetniük azoknak, akik érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) nélkül vesznek részt a közúti forgalomban – közölte a napokban a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz).
Akiknek január 1-én jár le a kgfb-szerződésük, és szeretnének biztosítót váltani, a mostani hét végéig van lehetőségük, hogy ezt megtegyék. Legkésőbb december 1-én éjfélig kell eljutnia az aktuális szerződés felmondásának a meglévő biztosítóhoz, és legkésőbb december 31-éig kell megkötni az új szerződést.
A Mabisz szerint 2010 óta a szerződési évforduló napja már a gépkocsi megvásárlásának időpontjához kötődik, az év végi kampány az idősebb, 2010 előtt vásárolt autókra vonatkozik.
A mintegy 5,7 millió hazai kgfb-szerződésből még mindig 850 ezer érintett, köztük 450 ezer magántulajdonban lévő személygépkocsi.
Ha nincs biztosítás, jön a büntetés
A 2024-re érvényes fedezetlenségi díjtáblázat alapján a részben büntető jellegű díjak átlagosan 15 százalékkal emelkednek az ideihez képest.
Személyautók esetén gépjármű-kategóriától függően az üzembentartónak az idei 650-1400 forint helyett 770-1540 forintot kell fizetnie azokra a napokra, amikor a kocsi nem rendelkezett érvényes kgfb-szerződéssel.
A Mabisz várakozása szerint több mint 80 ezer kötelező biztosítást cserélhetnek le az év végi kampányban.
Autóbuszoknál a fedezetlenségi díj a busz férőhelyszámától függően naponta 1170-8000 forint lesz a jelenleg 980-6670 forint helyett, tehergépkocsiknál pedig akár a 6440 forintot is elérheti a mostani 5380 forinttal szemben.
A feltételekről a Mabisz részletes tájékoztatást adott ki.
A biztosítók a szerződéskötéskor kötelesek meggyőződni arról, hogy a szerződő eleget tett-e a korábbi biztosítási időszakokban fennálló díjfizetési kötelezettségének.
A jogszabály nem ad lehetőséget a fedezetlenségi díj elengedésére
Akik hosszabb ideig nem használják járművüket, és nem szeretnének erre az időszakra biztosítási díjat fizetni, a forgalomból történő ideiglenes kivonás lehetőségével élhetnek, vagyis praktikusan nem használják az autójukat.
A Belügyminisztérium korábbi adatai szerint a segédmotoros kerékpárok nélkül figyelembe vett magyarországi gépjárművek közül mintegy 80 ezer nem rendelkezik érvényes kgfb-szerződéssel.
A biztosítótól jön az ostorcsapás
A biztosítók a szerződéskötéskor kötelesek meggyőződni arról, hogy a szerződő eleget tett a korábbi biztosítási időszakokban fennálló díjfizetési kötelezettségének.
Az idevágó törvény az „elmaradt díj” fogalom helyett 2010. január 1-jével bevezette a „fedezetlenségi díj” fogalmát. A fedezetlenségi díj az adott gépjármű vonatkozásában az üzemben tartó biztosítási kötelezettségének díjfizetés hiányában kockázatviselés nélküli időtartamára a kártalanítási számla kezelőjét megillető, előre meghirdetett tarifa alapján utólagosan megállapított díj – közli a Mabisz.
A jogszabály a kártalanítási számla kezelőjét hatalmazza fel és egyúttal kötelezi is a fedezetlenségi díj járműkategóriák szerinti mértékének évenkénti meghatározására és meghirdetésére.
A Mabisz-nak, mint a kártalanítási számla kezelőjének legkésőbb a naptári év végét megelőző negyvenötödik napig kell a következő évi, járműkategóriák szerinti fedezetlenségi díjtételeket a Magyar Nemzeti Bank elnökének rendeletében meghatározott módon, a Felügyelet honlapján meghirdetnie, továbbá ezzel egyidejűleg a honlapján is közzé kell tennie.
Eltérés esetén a Felügyelet honlapján meghirdetett tarifa az alkalmazandó.