Megtévesztően kommunikálta a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., hogy a „Lidl a legolcsóbb élelmiszerlánc”
- közölte pénteken a Gazdasági Verenyhivatal, amely ezért 90 millió forint bírságot szabott ki, az országszerte mintegy 200 áruházat működtető kiskereskedelmi vállalkozásra.
A GVH tavaly nyáron indított eljárást a boltlánccal szemben, mert a cég február 13-tól azt állította, hogy a „A Lidl a legolcsóbb élelmiszerlánc”. Ez a szlogen a hivatal szerint az átlagvásárlóknak valószínűsíthetően azt sugallta, hogy a cég termékkínálata minden egyes többi magyarországi áruházlánchoz képest ténylegesen a legolcsóbb. A hatóság indoklásából kiderül, hogy a Lidl a vonatkozó reklámokban megjelölt, a Pénzcentrum által végzett felmérésre alapozva, vélhetően nem volt alkalmas a vállalkozás piacelsőségi állításának objektív, tényszerű igazolására, mivel az kimondottan szubjektív, nem reprezentatív jellegű volt, valamint a hirdetések közzétételéhez képest egy korábbi időszakra (2022. december 2. – 2023. január 30.) vonatkozott.
A GVH arra a megállapításra jutott: a reklámkampány üzenete az átlagfogyasztók értelmezésében azt jelentette, hogy a Lidl termékei objektíven a legolcsóbbak a versenytársakhoz képest, és ezt a piacelsőségi állítást egy független, harmadik fél által végzett kutatás támasztja alá. Ez az üzenet tartalmát tekintve piacelsőségi állítás.
A GVH korábbi gyakorlatának megfelelően megállapította, hogy a piacelsőségi állítások nem voltak megfelelően alátámasztva, így megtéveszthették a fogyasztókat. Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt-re a reklámkampány költségéből kiindulva 90 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki.
A Lidl beismerte, hogy hibázott. A GVH-döntésre reagálva lényegében azonnal regálat a boltlánc. A Lidl pénteken megjelent közleményében azt írta:
A Gazdasági Versenyhivatal határozata alapján a Lidl Magyarország kommunikációs hibát vétett, mikor a Debreceni Egyetem és a pénzcentrum.hu által végzett felmérés eredményét a GVH vizsgálata alapján nem megfelelően kommunikálta. A vállalat célja, hogy kiváló érték ár arányú termékeket kínáljon vásárlói számára. A GVH által működtetett Árfigyelő napi kosara több hónapban átlagosan, a termékek egységára alapján, a Lidlnél volt a legolcsóbb.
Utóbbi állítást a boltlánc arra alapozza, hogy a GVH-s árfigyelő adatai alapján a megjelenített 62 termékkategóriából minden olyat figyelembe vettünk, amely aznap valamennyi kötelezett üzletláncnál elérhető volt. A Lidl közleménye szerint: "Az adott kategóriába az egyes üzletláncok által feltöltött termékek közül a legkedvezőbb, országosan mindenki számára elérhető (azaz nem csak törzsvásárlói kártyával érvényesíthető kedvezményes árú) termékek egységárait decemberben naponta üzletlánconként összesítettük, és az így kapott napi kosárértékek december havi átlaga nálunk volt a legalacsonyabb. Az átlagszámítás során a munkaszüneti- illetve a technikai hibával érintett napok nem kerültek figyelembevételre, és a számítás során kizárólag a termékek egységárait vettük alapul, a termékek kiszerelésétől függetlenül."