3p

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megbírságolta a Lidlt: a boltlánc nem mondhatja magáról azt, hogy a legolcsóbb a piacon. A cég elismerte a hibát. 

Megtévesztően kommunikálta a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., hogy a „Lidl a legolcsóbb élelmiszerlánc” 

- közölte pénteken a Gazdasági Verenyhivatal, amely ezért 90 millió forint bírságot szabott ki, az országszerte mintegy 200 áruházat működtető kiskereskedelmi vállalkozásra.

A GVH tavaly nyáron indított eljárást a boltlánccal szemben, mert a cég február 13-tól azt állította, hogy a „A Lidl a legolcsóbb élelmiszerlánc”. Ez a szlogen a hivatal szerint az átlagvásárlóknak valószínűsíthetően azt sugallta, hogy a cég termékkínálata minden egyes többi magyarországi áruházlánchoz képest ténylegesen a legolcsóbb. A hatóság indoklásából kiderül, hogy a Lidl a vonatkozó reklámokban megjelölt, a Pénzcentrum által végzett felmérésre alapozva, vélhetően nem volt alkalmas a vállalkozás piacelsőségi állításának objektív, tényszerű igazolására, mivel az kimondottan szubjektív, nem reprezentatív jellegű volt, valamint a hirdetések közzétételéhez képest egy korábbi időszakra (2022. december 2. – 2023. január 30.) vonatkozott.

90 milliós bírságot kapott a Lidl. Fotó: Depositphotos
90 milliós bírságot kapott a Lidl. Fotó: Depositphotos

A GVH arra a megállapításra jutott: a reklámkampány üzenete az átlagfogyasztók értelmezésében azt jelentette, hogy a Lidl termékei objektíven a legolcsóbbak a versenytársakhoz képest, és ezt a piacelsőségi állítást egy független, harmadik fél által végzett kutatás támasztja alá. Ez az üzenet tartalmát tekintve piacelsőségi állítás. 

A GVH korábbi gyakorlatának megfelelően megállapította, hogy a piacelsőségi állítások nem voltak megfelelően alátámasztva, így megtéveszthették a fogyasztókat. Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt-re a reklámkampány költségéből kiindulva 90 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki.

A Lidl beismerte, hogy hibázott. A GVH-döntésre reagálva lényegében azonnal regálat a boltlánc. A Lidl pénteken megjelent közleményében azt írta: 

A Gazdasági Versenyhivatal határozata alapján a Lidl Magyarország kommunikációs hibát vétett, mikor a Debreceni Egyetem és a pénzcentrum.hu által végzett felmérés eredményét a GVH vizsgálata alapján nem megfelelően kommunikálta. A vállalat célja, hogy kiváló érték ár arányú termékeket kínáljon vásárlói számára. A GVH által működtetett Árfigyelő napi kosara több hónapban átlagosan, a termékek egységára alapján, a Lidlnél volt a legolcsóbb.

Utóbbi állítást a boltlánc arra alapozza, hogy a GVH-s árfigyelő adatai alapján a megjelenített 62 termékkategóriából minden olyat figyelembe vettünk, amely aznap valamennyi kötelezett üzletláncnál elérhető volt. A Lidl közleménye szerint: "Az adott kategóriába az egyes üzletláncok által feltöltött termékek közül a legkedvezőbb, országosan mindenki számára elérhető (azaz nem csak törzsvásárlói kártyával érvényesíthető kedvezményes árú) termékek egységárait decemberben naponta üzletlánconként összesítettük, és az így kapott napi kosárértékek december havi átlaga nálunk volt a legalacsonyabb. Az átlagszámítás során a munkaszüneti- illetve a technikai hibával érintett napok nem kerültek figyelembevételre, és a számítás során kizárólag a termékek egységárait vettük alapul, a termékek kiszerelésétől függetlenül."

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!