2p

Ide jutott az autóipar.

A német Magnosphere cégvezetője, Frank Eckard szerint „az egész autóipar teljes pánikban van” – számolt be a Reuters. Az utóbbi hetekben egyre több autógyártó és beszállító fordult a troisdorfi vállalathoz, hogy alternatív mágnesbeszállítókat találjanak. Sokan attól tartanak, hogy gyáraik július közepére leállhatnak a Kínából származó ritkaföldfém-mágnesek exportkorlátozásai miatt.

Eckard elmondása szerint többen „bármilyen árat hajlandók megfizetni” a hiánycikké vált alkatrészekért. A mágnesek elengedhetetlenek az autógyártásban: többek közt a visszapillantó tükrök, hangszórók, olajszivattyúk, ablaktörlők és szenzorok működését biztosítják. Egy elektromos autó átlagosan fél kilogrammnyi ritkaföldfémet használ – kétszer annyit, mint egy hagyományos jármű.

A Reuters szerint a mostani válság az elmúlt évek harmadik nagy ellátási lánc-zavarát jelentheti: a koronavírus-járvány és a globális chiphiány után ezúttal a ritkaföldfém-mágnesek okozhatnak súlyos fennakadásokat. A helyzetet súlyosbítja, hogy Kína uralja a piacot: az AlixPartners tanácsadócég szerint a világ ritkaföldfém-termelésének 70 százaléka, finomítókapacitásának 85 százaléka, a mágnesgyártásnak pedig 90 százaléka köthető Kínához.

A ritkaföldfémek kiviteléhez most külön engedélyre van szükség, amelyről egy kis létszámú kínai hivatal dönt – ez több európai gyár leállását is okozta már, a CLEPA, az európai autóipari beszállítók szövetsége szerint további leállások várhatók. A szervezet főtitkára, Benjamin Krieger úgy fogalmazott: „Előbb-utóbb mindenkit utolér ez a válság.”

Bár az autóipar már dolgozik a Kínától való függetlenedésen, a ritkaföldfémeket nem igénylő technológiák fejlesztése még csak korai szakaszban van. Az amerikai Niron például már több mint 250 millió dollárt vont be új mágnesgyártásra, és 2029-re tervez egy egymilliárd dolláros gyárat. A német Heraeus azonban mágnes-újrahasznosító üzeme csupán kapacitása 1 százalékán üzemel, és bezárással fenyeget, ha a megrendelések nem növekednek.

Miközben hosszú távú megoldásokat keresnek, az autógyártók rövid távon arra kényszerülhetnek, hogy bizonyos alkatrészek nélkül gyártsanak autókat, és tárolják azokat – ahogy a chiphiány idején is történt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!