Három év alatt megháromszorozódott hazánkban a rendszeres podcasthallgatók száma, valamilyen gyakorisággal pedig már a lakosság kétharmada követ ilyen műsorokat – állapította meg egy, a magyarok podcastfogyasztási szokásait vizsgáló friss kutatás. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült tanulmány arra is rávilágít, hogy a podcasthallgatók több mint 90 százaléka elégedett a hazai műsorkínálat mennyiségével és minőségével.
Az NMHH kommunikációs igazgatósága az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében azt írta, a mintegy ezer internetező reprezentatív kérdőíves felmérésén és fókuszcsoportos interjúkon alapuló kutatás szerint a közvélemény a podcastet elsősorban online hallgatható, kötetlen, beszédalapú műsorként definiálja, amelynek élvezeti értékét nem csökkenti, „ha nem nézzük, csak hallgatjuk”.
A műfaj népszerűsége az elmúlt években meredeken emelkedett: a podcastet legalább heti rendszerességgel hallgatók aránya 2021-hez képest megháromszorozódott, 36 százalékra nőtt, míg a műsorokat valamilyen gyakorisággal követők aránya 40-ről 66 százalékra ugrott – állapították meg.
A műfaj a fiatalabbak, a férfiak, a magasabb iskolázottságúak és a fővárosiak körében a legnépszerűbb – tették hozzá.
A tanulmány szerint a hallgatók a podcast legnagyobb előnyének a rugalmasságát tartják, vagyis azt, hogy szinte bárhol, bármikor fogyasztható, és több mint kétharmaduk szerint az ilyen műsorok alkalmasak arra, hogy a hallgatói egy adott témában jól el tudjanak mélyülni. A műfaj ezenkívül a nagy többség szerint személyesebb, nyitottabb közeget képes teremteni, mint a hagyományos médiatermékek.
A podcastek egyes epizódjaival jellemzően inkább véletlenszerűen találkoznak a hallgatók, például a közösségi médiában, és csupán kevesebb mint felük szokott tudatosan és célzottan böngészni az adások között.
Egy-egy eléjük kerülő epizódra elsősorban akkor kattintanak az internetezők, ha annak témája egybeesik az érdeklődési körükkel, illetve ha a beszélgetés résztvevőit vagy házigazdáját érdekesnek találják – írták.
Közölték azt is, hogy a podcasthallgatók mintegy kétharmada elsősorban telefonon követi a műsorokat, 70 százalékuknak pedig a YouTube a fogyasztás első számú platformja. A közönség nagyrészt háttértevékenységként hallgat podcastet, mindössze körülbelül egynegyedük vallotta azt, hogy ilyenkor kizárólag a műsorra figyel.
A hallgatók 57 százaléka találkozott már valamilyen reklámmal, termékmegjelenítéssel egy podcasten belül, és 8 százalékuk már vásárolt is ezek nyomán – áll a kutatásban. A megkérdezett hallgatók összesen több mint százötvenféle podcastet emeltek ki, amelyekről tudnak, és úgy gondolják, hogy népszerűek lehetnek ma Magyarországon.
Közéleti témákról szóló adásokat a hallgatók csaknem fele szokott fogyasztani, de több mint háromnegyedük elsődlegesen más témaköröket preferál, így például humoros, tudományos-ismeretterjesztő vagy zenei, illetve az egészséges életmóddal kapcsolatos műsorokat keres.
Lapcsaládunk videós tartalmait, podcastjeit, véleményműsorait itt találja>>>