Átlagosan csaknem 10 ezer forinttal szán többet idén a lakosság a karácsonyi ajándékozásra, mint 2011-ben. A legtöbben ugyanannyi szerettüket (átlagosan 7 személyt) tervezik meglepni, mint két évvel ezelőtt, tehát az egy ajándékra szánt összeg emelkedett az elmúlt évek során.
Mivel a karácsonyi bevásárlás az átlagosnál jobban megterheli a családi kasszát, az emberek többsége (41 százalék) már a karácsony előtti hónapokban igyekszik takarékoskodni, míg 25 százalék inkább az ünnepek után húzza össze a nadrágszíjat. Ugyanakkor 2011 óta valamelyest nőtt azok aránya (19 százalékról 25 százalékra), akik azt mondták, nem szükséges spórolniuk az ajándékozás okozta pluszköltségek miatt.
Miből futja ajándékra?
A felmérés szerint a lakosság fele az aktuális havi fizetéséből kívánja finanszírozni a karácsonyi kiadásokat – 30 százalék azért, mert nincs megtakarítása, míg 20 százalék úgy nyilatkozott, ez önmagában is fedezi a költségeket. Az emberek ötödének van kifejezetten erre a célra félretett pénze, míg 34 százalék egyéb tartalékaihoz nyúl, amikor az ünnepi bevásárlásra kerül sor. 4 százalék mondta, hogy ilyenkor a folyószámla-hitelkeretét is igénybe veszi, a megkérdezettek egytizede pedig a hitelkártya-keretéből is költ ebben az időszakban. Ezzel szemben áruhitelt, személyi kölcsönt vagy gyorskölcsönt szinte egyáltalán nem terveznek igénybe venni a karácsony apropóján.
Csökken a készpénzhasználat
A karácsonyi ajándékokért 2011-ben még több mint 80 százalékban készpénzzel fizettek – ez az arány két év alatt 10 százalékkal csökkent. Sokkal többen fizetnek ugyanakkor az interneten keresztül: míg két éve mindössze a lakosság 13 százaléka használta ki a világháló előnyeit, ma már az ajándékok közel egynegyedének árát online egyenlítik ki.
Jelentősen nőtt a hitelkártyát használók aránya is (15 százalékról 27 százalékra), és eközben a kártyahasználat is tudatosabbá vált. Azok, akik hitelkártyát is használnak a karácsonyi bevásárlás során, igyekeznek nem elkölteni a teljes hitelkeretüket. A kártyabirtokosok a visszafizetés miatt sem aggódnak: 60 százalék biztos benne, hogy a felhasznált keret teljes egészét vissza fogja tudni fizetni határidőre, és mindössze egytizedük mondta, hogy csak a minimum összeget fogja tudni törleszteni.
Továbbra is a ruha, könyv, illatszer a sláger
A felnőtt lakosság fele nem tervezi meg előre pontosan, mi kerüljön a fa alá, inkább az üzletek kínálata alapján dönt. A készülődést a többség 3-4 héttel a karácsony előtt kezdi el, míg a lakosság egytizede az utolsó pillanatig halogatja az ajándékok beszerzését.
A legtöbben az idén is ruhaneműt (57 százalék), illatszert (51 százalék) vagy könyvet (49 százalék) vásárolnak szeretteiknek. Kivételt jelentenek ez alól azok a férfiak, akik feleségüknek vagy párjuknak vásárolnak, őket ugyanis leggyakrabban mobiltelefonnal, okostelefonnal lepik meg.
mfor.hu