3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

20 százalékkal többet költ az idei karácsonyra a magyar lakosság a két évvel ezelőttihez képest – derül ki a Budapest Bank kutatásából. Az ajándékozásra szánt összeg 54 ezer forintra nőtt: a megkérdezettek átlagosan 7 személyt terveznek megajándékozni, egy-egy ember meglepetésére közel 8 ezer forintot költve.

Átlagosan csaknem 10 ezer forinttal szán többet idén a lakosság a karácsonyi ajándékozásra, mint 2011-ben. A legtöbben ugyanannyi szerettüket (átlagosan 7 személyt) tervezik meglepni, mint két évvel ezelőtt, tehát az egy ajándékra szánt összeg emelkedett az elmúlt évek során.

Mivel a karácsonyi bevásárlás az átlagosnál jobban megterheli a családi kasszát, az emberek többsége (41 százalék) már a karácsony előtti hónapokban igyekszik takarékoskodni, míg 25 százalék inkább az ünnepek után húzza össze a nadrágszíjat. Ugyanakkor 2011 óta valamelyest nőtt azok aránya (19 százalékról 25 százalékra), akik azt mondták, nem szükséges spórolniuk az ajándékozás okozta pluszköltségek miatt.

Miből futja ajándékra?

A felmérés szerint a lakosság fele az aktuális havi fizetéséből kívánja finanszírozni a karácsonyi kiadásokat – 30 százalék azért, mert nincs megtakarítása, míg 20 százalék úgy nyilatkozott, ez önmagában is fedezi a költségeket. Az emberek ötödének van kifejezetten erre a célra félretett pénze, míg 34 százalék egyéb tartalékaihoz nyúl, amikor az ünnepi bevásárlásra kerül sor. 4 százalék mondta, hogy ilyenkor a folyószámla-hitelkeretét is igénybe veszi, a megkérdezettek egytizede pedig a hitelkártya-keretéből is költ ebben az időszakban. Ezzel szemben áruhitelt, személyi kölcsönt vagy gyorskölcsönt szinte egyáltalán nem terveznek igénybe venni a karácsony apropóján.

Csökken a készpénzhasználat

A karácsonyi ajándékokért 2011-ben még több mint 80 százalékban készpénzzel fizettek – ez az arány két év alatt 10 százalékkal csökkent. Sokkal többen fizetnek ugyanakkor az interneten keresztül: míg két éve mindössze a lakosság 13 százaléka használta ki a világháló előnyeit, ma már az ajándékok közel egynegyedének árát online egyenlítik ki.

Jelentősen nőtt a hitelkártyát használók aránya is (15 százalékról 27 százalékra), és eközben a kártyahasználat is tudatosabbá vált. Azok, akik hitelkártyát is használnak a karácsonyi bevásárlás során, igyekeznek nem elkölteni a teljes hitelkeretüket. A kártyabirtokosok a visszafizetés miatt sem aggódnak: 60 százalék biztos benne, hogy a felhasznált keret teljes egészét vissza fogja tudni fizetni határidőre, és mindössze egytizedük mondta, hogy csak a minimum összeget fogja tudni törleszteni.

Továbbra is a ruha, könyv, illatszer a sláger

A felnőtt lakosság fele nem tervezi meg előre pontosan, mi kerüljön a fa alá, inkább az üzletek kínálata alapján dönt. A készülődést a többség 3-4 héttel a karácsony előtt kezdi el, míg a lakosság egytizede az utolsó pillanatig halogatja az ajándékok beszerzését.

A legtöbben az idén is ruhaneműt (57 százalék), illatszert (51 százalék) vagy könyvet (49 százalék) vásárolnak szeretteiknek. Kivételt jelentenek ez alól azok a férfiak, akik feleségüknek vagy párjuknak vásárolnak, őket ugyanis leggyakrabban mobiltelefonnal, okostelefonnal lepik meg.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!