Rendkívüli ülésen döntöttek a nevadai döntéshozók arról az 1,3 milliárd dolláros, főként adókedvezményeket jelentő csomagról, amelyet az elektromos autóiról – elsősorban a Modell S-ről – ismert Tesla kap, miután hosszas vacillálás után a nyugat-amerikai államot választotta gigaberuházása helyszínéül. Emellett a cég közvetlenül, viszonteladók bevonása nélkül értékesítheti autóit az államban.
Az adókedvezmények elég hosszú távra szólnak. A forgalmi adó 20, az ingatlan és vállalkozási adók kedvezménye pedig 10 éven keresztül él - írja az Autonews.
Bár az összeg hatalmas, közel 320 milliárd forint, mégsem ez volt az elsődleges szempont a helyszínválasztásban. Elon Musk, a Tesla vezére elmondta, hogy kapott nagyvonalúbb ajánlatot is más államoktól, ugyanakkor a nevadai adminisztrációt tartotta a leggyorsabbnak, ahol a cég ügyeit olajozottan intézhetik. Ismeretes, hogy több állam is versenyben volt a beruházás „elnyeréséért”, Nevadának Kalifornia, Texas, Arizona és Új-Mexikó állammal is meg kellett küzdenie. A cég egyébként már korábban is jelezte, hogy döntésükben a sebesség fogja a legnagyobb szerepet játszani.
Emlékezetes, hogy micsoda „riadalmat” keltett Musk még nyár közepén, mikor székhelye, Kalifornia állam üzleti és szabályozási környezetét bírálta egy befektetői fórumon.
Annak ellenére, hogy a nevadai „csomag” nem a legbőkezűbb, vannak akik ezt is soknak gondolják és vitatják az állam kormányzójának azon állítását, hogy a beruházás a következő két évtizedben 100 milliárd dolláros gazdasági haszonnal járna. Pedig korábbi becslések szerint az üzem 6500 új munkahelyet teremtene a környéken.
A "Gigafactory" nemcsak az árcsökkentés, de az elektromos autók számának jelentős növelése miatt is szükséges beruházás. Az üzem 2020-tól több akkumulátort fog előállítani, mint a jelenleg működő üzemek együttesen. A Tesla 2015 végére már negyedévente 25 ezer darabra kívánja növelni autógyártásának volumenét. Tavaly 20 ezer autót gyártott a cég, az idén pedig 35 ezer gyártását tervezi.
A gyár felépítésébe egyébként a japán Panasonic is beszáll némi tőkével amellett, hogy ő fogja gyártan a lítium ioncellákat az akkumulátorokhoz.
Szász Péter
mfor.hu