3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Befektető-védelmi Alap (Beva) továbbra is 20 ezer euróig kártalanítja a befektetőket, viszont elmarad az 1 millió forint felett kötelezően vállalandó 10 százalékos önrész - egyebek mellett ezt tartalmazza a pénzügyi közvetítőrendszer fejlesztésének előmozdítása érdekében elkészült törvénytervezet.

Amennyiben a Beva-ban lévő összeg nem elegendő a bajba jutott befektetők kártalanítására, úgy az állam továbbra is készfizető kezességet vállal a szükséges többletre. Viszont új szabály, hogy az állami készfizető kezességvállalás mellett felvett kölcsön, illetve kibocsátott kötvény összegét az államháztartásért felelős miniszter hagyja jóvá. Az állami kezességvállalásért a Beva-nak kezességvállalási díjat nem kell fizetnie.

Szintén a tőkepiaci törvény egészült ki azokkal a szabályokkal, amelyek a tőzsdei tevékenység kiszervezéséről szólnak. Az a főszabály, hogy minden olyan tevékenység kiszervezhető, amely nem szerepel a tőkepiaci törvényben. Emellett a kiszervezés nem eredményezheti a tőzsde vezető állású személyei hatáskörének átadását, továbbá nem eredményezhet változást az ügyfél és a tőzsde közötti szerződéses viszonyban és nem befolyásolhatja a tőzsdének az ügyfél felé fennálló kötelezettségei teljesítését.

A tervezet - szintén a tőkepiaci törvény kiegészítéseként - rögzíti, hogy kizárólag egymilliárd forint jegyzett tőkével rendelkező részvénytársaságnak adható központi értéktári tevékenységre engedély. Ez az előírás erősíti a piaci stabilitást, hiszen előzetesen megszűri az engedélyért folyamodó potenciális intézmények körét. Emellett a tervezet óvadék képzését írja elő. Ez azoknak az eseteknek a kezelésére szolgál, amikor az ügylet nem teljesül.

Az utóbbi időben jelentősen megszaporodott azoknak a – névértékkel nem rendelkező, törvényes fizetőeszköznek nem tekinthető – emlékérméknek a kereskedelmi forgalomban való előfordulása, amelyek az MNB által kibocsátott – névértékkel rendelkező, törvényes fizetőeszköz funkcióval bíró – emlékérmékkel tematikájukban vagy képi megjelenésükben jelentős hasonlóságot mutatnak, és így a laikus vásárlók által könnyen összetéveszthetőek.

A tervezet ezért úgy módosítja a jegybanktörvényt, hogy az megtiltja az olyan kereskedelmi gyakorlatot, amely az MNB-vel, az érmék gyártását és forgalmazását végző szervezettel, cégnevükkel vagy az érmékkel való összetévesztésre vezethet.

A jegybanktörvényt kiegészíti a tervezet azokkal az új jogosítványokkal, amelyeket a pénzügyi piacokba vetett bizalom helyreállítására kap meg az MNB. Ezek hatékonyabbá teszik a helyszíni ellenőrzést, így a jogsértéssel kapcsolatos bizonyítási eszközök felkutatását is.

Az új szabályok szerint a tulajdonos, illetve a helyszínen tartózkodó személyek akarata ellenére - vagy ezen személyek távollétében is - sor kerülhet lezárt terület, épület, helyiség felnyitására. A helyszíni ellenőrzés eredményes és biztonságos lefolytatására a rendőrség közreműködése is igényelhető.

Az ilyen helyszíni ellenőrzésre azonban csak előzetes bírói engedéllyel kerülhet sor.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!