5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Lidl a hazai dinnyeszezon közepén felelőtlen, árletörő akciót hirdetett, és a dinnyét olcsó, vevőcsalogató reklámeszköznek tekinti – mondja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. Szerintük 99 forintért nincs jó dinnye, a kiskereskedelmi lánc bedöntheti a magyar dinnyetermelést és lehetetlenné teszi a minőségi dinnye előállítását. Az akció azonnali leállítását követelik. 

Július elején kezdődött a magyar dinnye szezonja, ettől kezdve egyre több helyen kezdték el értékesíteni a termelők a gyümölcseiket. Így a dinnyék megjelentek több hazai kiskereskedelmi áruházláncban is – emlékeztet közleményében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

Mint megjegyzik, a Lidl Magyarország büszkén is hirdette ezt a tényt:

„Megérkeztek az első magyar dinnyeszállítmányok a Lidl Magyarország raktáraiba, mellyel kezdetét veszi az idei magyar dinnye szezon az áruházakban. Az áruházlánc célja, immáron hetedik éve ugyanaz: a lehető legnagyobb mennyiségű kiváló minőségű magyar görögdinnye értékesítése, ezáltal a magyar termelők támogatása a bel- és külpiacokon egyaránt. (…) Az első körben a hazai beszállítók a magvas görögdinnyéket szállítják, majd a következő érési hullámban érkeznek a magszegény, mini és sárga bélű görögdinnyék is.” A Lidl továbbá hangsúlyozta, hogy jelenleg közel 400 hazai beszállítóval – köztük dinnyetermelőkkel – áll kapcsolatban".

A NAK szerint a hozzájuk eljutott jelzések arról szóltak, hogy augusztus első hetéig problémamentesen alakult a szezon, minden érintett elégedett volt a piaci folyamatokkal. (A várható idei dinnyeszezonnal a Privátbankár.hu-n külön cikkben is foglalkoztunk, itt)

Ám a két évvel ezelőtti történésekhez hasonlóan most is egy kiskereskedelmi lánc (a Tesco – a szerk.) kezdett felelőtlen akciózásba – és éppen az a Lidl Magyarország, amely egy hónappal korábban még dicsekedett a magyar termelőkkel való nagyszerű kapcsolatával – mondja a kamara.

(MTI Fotó: Komka Péter)
(MTI Fotó: Komka Péter)

99 forintért nincs jó minőségű dinnye?

Az áruházlánc 99 Ft/kg áron kezdte el árusítani a dinnyét, amelyet így egyszerű marketingeszközként használ arra, hogy becsalogassa boltjaiba a vásárlókat. A NAK szerint ugyanis 99 Ft/kg áron nem lehet jó minőségű dinnyét előállítani. A szezonnak ebben a szakaszában – a többéves piaci tapasztalatok alapján – reálisan, a bekerülési költségeket is figyelembe véve, 150 és 200 Ft/kg közötti fogyasztói áron lenne árusítható a gyümölcs.

(Fotó: a Lidl honlapja)

A NAK megjegyzi: ezzel az árletörő akcióval a Lidl mindenkinek kárt okoz, a vásárolókat becsapja, hiszen a reklámmal ellentétben mégsem kapnak minőségi magyar dinnyét, a termelőket pedig ellehetetleníti, mivel ilyen rendkívül alacsony felvásárlási árral nem hagy náluk elég bevételt a minőségi dinnye termelésének megvalósításához. Továbbá a kamara tapasztalatai szerint egy ilyen lépés a többi kiskereskedelmi láncot is – szintén káros következménnyel járó – árcsökkentésre készteti.

140-160 forint a Nagybanin
Az Agrárgazdasági Kutató Intézet friss jelentése szerint a Budapesti Nagybani Piacon a 30. héten 140-160 forint a görögdinnye kilója. Ráadásul tavalyhoz képest – mint minden más zöldség és gyümölcs –, úgy a dinnye is drágult, a jelentés szerint egy évvel ezelőtt (szintén a 30. héten) 100-110 forint volt a nagybanin a kilója.

Nem először tapasztalják azt, hogy egy-egy áruházlánc visszaél piaci erőfölényével, és szándékait rákényszeríti a hazai termelőkre – ez történt most a Lidl esetében is. A Lidl Magyarország ezzel a számára kizárólag rövid távon hasznos, kapzsi lépésével már a szezon közepén bedöntheti a magyar dinnyepiacot, és azt is kockáztatja, hogy jövőre nem lesz elég hazai dinnye a boltokban.

A kamara álláspontja szerint közép és hosszú távon akkor alakulhat jól a piac a fogyasztók, a dinnyetermelők és a forgalmazók számára, ha folyamatosan jó minőségű és elegendő mennyiségű dinnye kerül a boltokba, a piacokra, és a termelés javítására hatalmas összegeket beruházó gazdáknak hosszú távon meg is térül a ráfordításuk.

Fejezzék be az árletörő akciót!

Az agrárgazdasági kamara egyúttal felszólította a Lidlt, hogy fejezzék be a dinnyetermelést veszélyeztető árletörő akcióját és tegyenek eleget a tisztességes piaci magatartás és gyakorlat jogszabályban meghatározott követelményeinek.

Frissítés: Megmagyarázta a Lidl, miért adják 99 forintért a dinnyét >>>>

Mennyiért adják a dinnyét mások?
Szokásos havi Privátbankár Árkosár-felmérésünkben mi is megnéztük, a hipermarketekben mennyiért kínálják a dinnyét. A legolcsóbb görögöt az Intersparban találtuk: 119-ért adták a hazai magszegény görögdinnyét, az akciós ár már közelít a 100 forintos lélektani határhoz. (Ez nem csak a vásárlók lélektani határa, a dinnyetermesztők is valahol ezen a környéken szoktak kiakadni a túl alacsony felvásárlási ár miatt – írtuk pont ma.) Az Auchan és a Tesco 139-ért adta a magyar görögdinnye kilóját. Sárgadinnyét 199 forintért kaphatunk olcsón - az Intersparban ennyiért magyart adnak, a Tescóban viszont csak spanyolt találtunk. Az Auchanban 299-ért adták a magyar sárgadinnyét.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!