A Közgép Zrt. konzorciuma nyílt, a jogszabályi előírásoknak megfelelően lefolytatott közbeszerzésen nyerte el legalacsonyabb árú ajánlatával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektjének, az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakasza egy részének megvalósítását - közölte csütörtökön a társaság.
A konzorcium projektrészéhez tartozó 2,34 kilométeres szakasz hosszának felén nem egyszerűen autópálya-építés a feladat, hanem olyan új hídszerkezetek építése is, amelyeken az autópálya átvezet a Tiszán. Ennek fajlagos költségei értelemszerűen eltérnek a puszta útépítéstől - fogalmaz közleményében a Közgép.
Az összesen három épülő műtárgy közül a legnagyobb egy új Tisza-híd, amely 756 méter hosszú, több mint 28 méter széles, önmagában mintegy 8500 tonnányi acélszerkezet gyártásával és helyszíni szerelésével jár.
A Tisza bal parti kezelőútja felett egy kisebb hidat, a jobb parton pedig egy 416 méter hosszú ártéri hidat épít a társaság.
Az érintett szakasz teljes nyomvonala a Tisza árterületén halad, a kivitelezés során ezért speciális műszaki követelményeknek kell megfelelni, a talajviszonyok miatt például költséges az előírt, akár 10-11 méter magasságú töltések építése. A NATURA 2000 védett területeken a környezetvédelmi előírások is rendkívül szigorúak - emelték ki.
A társaság közleményében hangsúlyozta, a Közgép Zrt. ellen tudomásuk szerint a szerződéssel kapcsolatban sem Magyarországon, sem külföldön nincs folyamatban semmilyen vizsgálat. A Közgép és konzorciuma a szerződésében vállaltaknak megfelelően teljesít, a helyszíni munkálatok most is folyamatosan, teljes kapacitással folynak.
A Közgép szerint a sajtóhírek és nyilatkozatok azért is érthetetlenek, mert az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője csütörtökön azt közölte: a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá. Az pedig már 2015 januárjában megjelent a Magyar Közlönyben, hogy a kormány - az M4-es autópálya beruházástól függetlenül - költségvetési forrásból finanszírozva összekötné az M5-ös autópályát és a 4-es főutat.
A Strabag sem tud semmilyen vizsgálatról
A Strabag Általános Építő Kft. azt közölte: az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közti szakaszának megépítésére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. három, egymástól független pályázatot írt ki, ezek egyikét nyerte meg legolcsóbb ajánlatával a Strabag.
A társaság ellen sem Magyarországon, sem külföldön nincs semmiféle vizsgálat az adott szerződéssel kapcsolatban - hangsúlyozták.
A Strabag által kivitelezendő útszakasz szerződés szerinti ára 31,5 milliárd forint, ami kilométerenként 2,38 milliárd forint.
A társaság közleményében rámutatott, mint a legolcsóbb ajánlattevő nyerték el a megbízást az adott szakaszra. Magyarországon a sok éves építőipari recesszió idején folyamatosan csökkentek az árak, köztük az útépítésé is. A 13,2 kilométer autópálya és 11 híd kivitelezésére benyújtott árajánlatuk megegyezik a jelenlegi hazai autópálya építés átlagával.
A Strabag mindenben a szerződésnek megfelelően jár el, így a szerződés érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen - írták közleményükben.
Szerda este az Index írt arról, hogy, hogy információi szerint az Európai Bizottság elutasította a 30 kilométeres útszakasz megépítéséhez benyújtott 110 milliárd forintos támogatási kérelmet, mert túlzottnak tartja az építési költséget. A híroldal úgy tudja, hogy Brüsszel szerint a kilométerenkénti mintegy 4 milliárd forintos ár a kartellezés gyanúját veti fel.
Az MTI érdeklődésére Jakub Adamowicz, az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője csütörtökön elmondta, hogy a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá. "(A projektet) Magyarország visszavonta, miután a bizottság aggodalmainak adott hangot a magas költségek miatt" - mutatott rá Adamowicz.
A kormány a cégekkel fizettetné ki a kárt
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön Budapesten, sajtótájékoztatón kifejtette, hogy az M4-es autópályával kapcsolatos európai bizottsági elutasítás miatt a kormány most azon dolgozik, hogy Szolnokot az M5-ös autópályával kösse össze egy négysávos autóúttal.
A brüsszeli elutasítása miatt várható megoldás a jelenleg folyamatban lévő beruházás felfüggesztése lesz, és kiírnak egy új közbeszerzési eljárást. Emellett azonban tisztázni kell az M4-es ügyében, hogyan alakult ki a kivitelezési ár, valamint a Brüsszel által felvetett kartellgyanút is - mondta.
A Miniszterelnökség vezetője megerősítette: a kormány visszavonta az Európai Bizottságtól e projekt EU-s programként való elismertetését.
Ha bebizonyosodik az Európai Bizottság kartellgyanúja az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építésével kapcsolatban, a kormány ki fogja fizettetni a szankciót az érintett cégekkel - mondta a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten egy konferencián. Csepreghy Nándor hozzátette: meg kell várni, hogy beigazolódik-e az Európai Bizottság gyanúja. Hangsúlyozta, hogy a kormányzat mindenképpen azt szeretné, ha a beruházás megvalósulna.
MTI