4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

O tempo, o mores! A Maserati is beáll a globális trendbe, és dízelt hoz a piacra.

//totalcar.hu/magazin/hirek/2013/09/13/szentsegtores_a_maseratinal/

Miért érdekes ez? Erről a témáról már régen akartam írni, mert igen érdekes, és sokakat érint(het). Mint tudjuk a dízel üzemanyagot többek között azért kezdték használni teherautókban, mert nem kellett senkinek, mindenki benzinest vezetett, így a dízel olcsó volt. Habár sok szempontból gyengébb minőségű üzemanyag, mint a benzin, de olcsósága miatt érdemes volt traktorokban, tankokban, teherautókban használni. Sokáig bőven a benzin ára alatt volt a dízel ára, s ez felkeltette a személyautógyártók érdeklődését is.

Az áttörés azonban akkor következett igazán be, amikor rájöttek, hogy turbófeltöltővel egészen normális teljesítményű, és mégis alacsony fogyasztású autókat lehet kihozni dízeles verzióban. Innentől elindult a dízel diadalmenete, és gyakorlatilag csak turbós dízelek vannak ma már. 1990-ben Európában még csak minden tizedik eladott új autó volt dízeles, 2000-ben már 30%-át, 2012-ben pedig majdnem 60%-át ilyen motorral adták el az új személyautóknak. Mára így 40% körül van a dízeles autók aránya a teljes állományra vetítve, és a fentieknek köszönhetően folyamatosan növekszik tovább, konvergál  55-60% irányába.

Azonban ezek a változások visszahatottak az üzemanyagoknak a piacára, hogy is ne hatottak volna, amikor a dízel iránti igény egyre nőtt, a benzin iránti igény meg egyre csökkent (különösen ,hogy az elmúlt 10 évben egyébként is 15%-kal csökkent az autók átlagfogyasztása). Míg egykoron a dízel egyértelműen és szignifikánsan olcsóbb volt a benzinnél, mára ez megváltozott. Nézzük idehaza a benzin-dízel árarányát az elmúlt években (KSH éves átlagárak, egyébként nyilván itt az adóhatások is bejátszanak):

2000: 109% (azaz a benzin 9%-kal drágább, mint a dízel)
2004:109%
2008:95%
2012:98%

MOST: a kutakat elnézve most is 100% alatt vagyunk, drágább a dízel mint a benzin. (Egyébként ez világjelenség, USA-ban is pl. 32 cent volt egy liter benzin és 28 cent egy liter dízel 1992-ben, 2012-ben pedig 97 cent a benzin, és 105 cent a dízel litere)

Figyelembe véve a jelenlegi trendeket, és azt hogy adott mennyiségnyi nyersolajból nem kényünk-kedvünk alapján állíthatunk elő bármennyi dízelt vagy benzint, szinte bizonyosnak tűnik, hogy a benzin és dízel közti árrés hosszabb távon nem csak hogy fennmarad, de tovább fog tágulni, és (habár abszolút nem vagyok vegyipari szakértő, így csak a keresleti oldalt ismerve mondom ezt) a dízel egyre drágább lesz a benzinhez képest - hiszen a dízelt használó autók aránya még mindig nő.

Ráadásul van egy hatalmas változás a benzinesek piacán, ugyanaz, mint ami annak idején a dízelekén: megjelentek az egyre tökéletesebb, kis turbós benzinesek, amelyek már fogyasztásban is versenyképesek a dízelekkel. Így a trend fordulóban van, a dízelek saját sírjukat ássák elterjedésükkel. Mivel egyre több van belőlük, megdrágítják a dízelt a benzinhez képest, így a modern kis turbósokkal szembeni árelőnyüket teljesen elveszíthetik (még akkor is ha a turbós benzinesek kicsit többet fogyasztanak).

Úgy tűnik, a Maserati a lehető legrosszabbkor száll be a dízel-buborékba, pont amikor a fundamentumok a benzinesekhez való visszatérést tennék értelmessé.  

Érdekes statisztikák és grafikák az autópiacról itt: //www.acea.be/images/uploads/files/POCKET_GUIDE_13.pdf

Mi a fentieknek az értelme? Talán csak a szokásos reflexivitás-elméleti érdekesség: a piaci helyzet (olcsó dízel) kihat a gazdasági szereplőkre (mindenki dízelt vesz), ami visszahat az eredeti helyzetre (megdrágul a dízel), amitől okafogyottá válik az eredeti válaszreakció, másrészt új válaszreakciókat vált ki a gazdasági aktorokból (kis turbós benzines autók).

A Maserati pedig szégyellje magát ! :)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!