3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

MÁV Biztosító Egyesület (MÁV ÁBE) megszűnése nyomán kialakult helyzetben a károsultak perelhetik a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét (PSZÁF), és abban a polgári perben vizsgálható majd a felügyelet esetleges felelőssége, továbbá az eset általános tanulságainak levonásához szükség lehet parlamenti bizottság felállítására - mondta Kolláth György jogász az MTI-nek pénteken.

A károsultak perelhetik, akár a PSZÁF-ot, amellyel kapcsolatban vizsgálható, hogy valóban minden követelménynek megfelelt-e felügyeleti tevékenysége, avagy mulasztott az állami szerv, továbbá a károsultak megkísérelhetik érvényesíteni kárigényüket a MÁV biztosító vezetői ellen folyó büntető eljárásban, amennyiben az majd bírósági szakba jut - tette hozzá a szakember.

Az eset általános tanulságainak levonása legalább ugyanolyan fontos, mint a konkrét felelősök felkutatása. Át kell gondolni a szabályozást, számos kérdés merülhet fel, így többek között, hogy nonprofit egyesület folytathat-e biztosítási tevékenységet egy olyan nagy volumenű és kiélezett piacon, mint a kötelező biztosítások piaca. Továbbá hogy mikor jelentkezhetnek át a gépjárművek üzemben tartói, illetve, hogy a PSZÁF felügyeleti tevékenysége, erős jogosítványai ebben az ügyben miképpen maradhattak hatástalanok, illetve, hogy az erős jogosítványokhoz hatáskörökhöz miként kapcsolhatok a jelenleginél szigorúbb, hatékonyabb felelősségi viszonyok - fejtette ki Kolláth György.

Az egész probléma súlyához, általános tanulságaihoz, illetve százezreket érintő hatásához az illene, ha egy országgyűlési bizottság alakulna az eset kivizsgálására, és a jövőbeni lépések kijelölésére - jegyezte meg a jogász.

Azzal kapcsolatban, hogy a PSZÁF felügyeleti intézkedése nyomán augusztus 15-ig minden MÁV-biztosított autósnak kötelező más társasággal felelősségbiztosítást kötni, Kolláth György leszögezte: kikezdhetetlen alapelv, hogy gépjármű kötelező felelősségbiztosítás nélkül nem közlekedhet.

A közlekedési rendőr pedig az utcán nyilván nem a PSZÁF-ot, vagy a MÁV biztosítót, illetve egykori vezetőit bünteti majd augusztus 15 után, hanem a kötelező felelősségbiztosítás nélkül közlekedő gépjármű üzemben tartóját.

A biztosító tevékenységének PSZÁF általi megszüntetése kellett ahhoz, hogy a biztosító és a gépjárművek üzembentartói közötti kötelező biztosítási szerződések megszűnjenek - mondta. Kolláth György szerint az átjelentkezésre a PSZÁF által most megszabott 15 napos határidő valóban nagyon szűk, de itt két nyomós érdek ütközik. Az egyik az, hogy a 200 ezer biztosítottnak legyen ideje átjelentkezni, a másik ennél is erősebb viszont az, hogy minél rövidebb ideig álljon fenn annak az esélye, hogy a közlekedési balesetek résztvevői biztosítás nélkül maradnak.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!