Pintér István hangsúlyozta: a tervezhetőség biztonsága tavalyhoz képest jelentősen nőtt, ám továbbra is elmarad a válságot megelőző időszaktól. Nehezíti ugyanakkor a tervezést, hogy a makroszinten jelentkező új típusú pénzügyi kockázatok - Görögország és a túlzottan eladósodott országok finanszírozása Európában - mértéke és reálhatása egyelőre nem becsülhető meg. A cégcsoport nettó árbevétele 2009-ben 33,94 milliárd forint volt, míg az EBITDA 3,15 milliárd forintot tett ki. A kedden közölt idei első negyedéves adatok szerint a csoport szintű árbevétel 7,9 milliárd forint volt, 18,4 százalékkal alacsonyabb a 2009 első negyedévinél, az EBITDA pedig 550 millió forintra csökkent a tavaly azonos időszaki 1,29 milliárdról.
A Rába 2010-ben a fokozatos javulás folytatódására számít az exportpiacokon - mondta az elnök-vezérigazgató. A futómű üzletágban az Egyesült Államok tehergépjármű piacán az első negyedévben már megindult a növekedés, de nagyobb fellendülésre csak a második félévben lehet számítani, míg Európában az első negyedévben még szűkülő kereslettel kellett szembenézniük, ugyanakkor az orosz piacon élénkült a kereslet. A 2010-es tervekről elmondta: a második negyedévben kétszámjegyű árbevétel növekedésre számítanak az első negyedévhez képest, és a nyári időszak, a harmadik negyedév lesz a "vízválasztó". Az augusztus-szeptemberig szóló rendelési könyvek növekedést jeleznek előre - mondta Pintér István. Továbbra is fontos szerepet szánnak a FÁK országoknak és a magyar piacot is magában foglaló európai piacoknak. Kiemelten kezelik az innovációt, és a nagyobb hozzáadott értékű termékek arányának növelését.
Pintér István elmondta, hogy a Rába Fejlesztési Intézet - amelyet több mint 1 milliárd forintos beruházással, elsősorban a futómű üzletághoz kapcsolódóan hoztak létre - 2010. július elsejétől működik. A fejlesztési intézet tevékenysége nyomán a 2009-ben gyártott futómű darabszám megduplázódása várható 2015-re, továbbá vezetői fejlesztői pozíciót szeretnének elérni bizonyos szegmensekben. Az intézetben többek között futóművek, felfüggesztési és erőátviteli rendszerek fejlesztését, később pedig járműfejlesztést is meg szeretnének valósítani.
A futómű üzletágban hosszabb távon a növekedés egyik motorja lehet a mezőgazdasági futóművek gyártása, mivel az amerikai piacon továbbra is erős ez a szegmens, emellett az orosz buszpiacon is javulhat a piaci aktivitás - emelte ki Pintér István. Az alkatrész üzletágban a vevőkör diverzifikálása a cél, a jármű üzletágban pedig a polgári értékesítés növelése a cél, valamint a magyar autóbusz állomány megújítása.
A Rába Járműipari Holding Nyrt. 398 millió forintos nettó nyereséggel zárta 2010 első negyedévét, bár a fix költségek magasabb aránya miatt 44 millió forintos üzemi veszteséget könyvelt el. Az árbevétel első negyedéves csökkenése leginkább az alacsonyabb deviza árfolyamoknak és részben a termék árában megjelenő alapanyag árak csökkenésének következménye. Pintér István elmondta, hogy az alapanyagárak növekvőben vannak, és a második-harmadik negyedévben derül ki, hogy ez mennyire lesz tartós, míg az energiaáraknál a mostanra kialakult szinteket várják az év további részében is.
Pintér István kiemelte: idén az első negyedévben kétéves mélypontra, 9,7 milliárd forintra csökkent a cég nettó hitelállománya, ami 2,5 milliárd forinttal alacsonyabb, mint az előző év végén. Hozzáfűzte: ez az eredményes működésnek, a működő tőke csökkenésének és a vegyesvállalati üzletrész értékesítésének köszönhető.
MTI/Menedzsment Fórum