Júliusban indult az amerikai roncsprémium, melynek keretében 3500-4500 dollárt kaptak azok, akik használt autójukat leadták és egy környezetbarát újat vettek helyette. A programra elkülönített hárommilliárd dollár mostanra elfogyott, de így is 700 ezer autó vásárlását sikerült elősegíteni.
Összesen 690 114 autót adtak el a kedd este lezárult roncsprémium keretében, ez összesen 2,88 milliárd dolláros állami segítséget jelentett a kereskedőknek - derül ki az amerikai hatóságok adataiból. Az értékesített járművek 19,4 százaléka volt Toyota a japán lap indormációi szerint. A lista második helyén az éppen megújulás előtt álló General Motors (GM) áll 17,6 százalékos részesedéssel.
A GM mögött a Ford áll 14,4 százalékkal, illetve a Honda 13 százalékkal. 5 és 10 százalék közötti részesedést ért még el a Nissan és a Chrysler.
Az autótípusokat tekintve a japán gyártók állnak az első három helyen. A legtöbbet Toyota Corollából adtak el, mögötte a Honda Civic és a Toyota Camry következtek. A legnépszerűbb amerikai modell a Ford Focus FWD csak a lista negyedik helyére fért fel.
Négy további japán modell - a Nissan Versa, a Toyota Prius, a Honda Accord és a Honda Fit fért még oda a lista első helyére, azaz a tíz legnépszerűbb autóból hetet a távol-keleti gyártók gyártottak.
Az amerikai hatóságok szerint a harmadik negyedévben 0,3-0,4 százalékkal emelhett az ország GDP-jét a roncsprémium, miközben 42 ezer munkahelyet mentett meg vagy hozott létre. Piaci elemzők szerint a Ford és a GM a harmadik és a negyedik negyedévben is emelkedő eladásokról számolhat be a program által generált kereslet miatt. A Honda már korábban bejelentette, hogy a növekvő igények miatt emeli termelését az amerikai gyáraiban.