Jön az osztogatás?
Kevésbé lennék szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy tényleg lesz egy átfogó jogszabály-változtatás, ami a közérzetjavító intézkedéseken túl eredményeket is hozhat, ha a 2008 tavaszán elfogadott intézkedéseket még 2008 tavaszán hatályba is léptetnék - reagált arra, hogy a koalíciós pártok a versenyképesség javítására irányuló további lépésekről a konvergenciaprogram teljesülése által meghatározott mozgástér figyelembevételével, 2008 elején állapodnak meg, s az intézkedéseket 2009-től vezetnék be.
"Az eddigi tapasztalatok alapján egy épeszű kormány nem az adórendszer átdolgozásával - aminek nyertesei és vesztesei is vannak - foglalkozik a választások közeledtével, hanem mindenkinek adni próbál. Ha 2009-es bevezetéssel fogadják el az adóreformot, annak hatását 2010-ben látják, amikor országgyűlési választások lesznek" - mondta Zara László, hozzátéve: lehet ilyen terveket készíteni, de nem fogják megvalósítani, és nem azért, mert nincsenek megfelelő szakértők, hanem azért mert politikai érdekek mentén születik döntés.
Kérdéses a körbetartozás megállítása
A 2008-tól tervezett változtatások közül a fordított adózás (ez esetben nem a szolgáltatást nyújtó, hanem az igénybe vevő fizeti az áfát) bevezetésének az adótanácsadó szerint lehetnek előnyei, enyhítheti a körbetartozásokat. Körbetartozás esetén a szolgáltatást értékesítő befizette az áfát, a vevőtől azonban nem kapta meg az áfát is tartalmazó ellenértéket, ami likviditási gondot okoz neki. A fordított adózást Ausztriában is bevezették az építőiparban, de a tapasztalatokat még nem lehet levonni - mondta Zara László.
A láncügyletben közreműködő vállalkozások egyetemleges helytállási kötelezettségével kapcsolatban úgy vélekedett: ehhez tudni kellene, kik vannak a láncban, amihez szélesebb körű adatszolgáltatásra volna szükség, ez azonban ellentmond az egyszerűsítés követelményének.