Tekintve, hogy hárommillió autó fut a magyar utakon, megközelítőleg 75 ezer forgalomba helyezett gépkocsi tulajdonosára vonatkozik a jogszabály, amennyiben a Pénzügyminisztérium helyesen becsülte meg az érintettek arányát - ismerteti a napilap.
A cikk hangsúlyozza, hogy nemcsak a nálunk forgalomba helyezett gépkocsik tartoznak az adó hatálya alá, hanem a külföldi rendszámmal rendelkezők is, mindez már az APEH tájékoztatójából válik egyértelművé. Az adatok szerint 2005 óta 22,8 ezer, 170 lóerősnél (e teljesítménytől, illetve az ennek megfelelő 125 kilowatt-tól kell fizetni az adót) nagyobb teljesítményű új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, 2007-ben a legtöbbet, szám szerint 5552-t.
Az adó kiszámításához nem elég a vagyonadótörvény, a gépjárműadóról szóló 1991-es törvényt is fel kell lapozni hozzá. A számítás alapját ugyanis az utóbbi jogszabályban közölt értékek adják, s ezeket kell felszorozni a vagyonadóról szóló törvényben foglaltak alapján. Vagyis: a 125 kilowatt teljesítményt elérő, de a 175 kilowattot meg nem haladó gépjármű után a gépjárműadó-törvény szerinti adóösszeg kétszeresét, a 175 és 199 kilowatt közöttiek után a 2,5-szeresét, míg a legalább 200 kilowatt teljesítményt elérő gépjárművek tulajdonosának a háromszorosát kell "különadóként" megfizetni. Ezzel még nincs vége a műveletnek, mert arra is figyelni kell, mennyi az autó életkora: akár két és félszeres eltérés is lehet két, ugyanolyan teljesítményű, de eltérő életkorú személygépjármű adóterhe között - ismerteti a Népszabadság.
MTI