Az éledező magyar újautó-piacon a Skoda Octavia messze a legnépszerűbb modell. Persze tudjuk, hogy a keresletet nem a magánvásárlók, hanem a céges és állami flottabeszerzések hajtják, mégis érdekes megnézni, hogy mennyit kell dolgoznia egy átlag magyarnak és mennyit a régiós, illetve európai országok polgárainak.
Példánkban az 5 ajtós belépő szintű Octaviával számoltunk, 1.2-es, 86 lóerős benzines motorral, 5 sebességes manuális váltóval Active felszereltséggel. Ennek listaára Magyarországon 4 748 760 forint, amelyből nyilván még lejönnek a különböző kedvezmények, de ez más országokban is így van, tehát az összehasonlíthatóságot nem befolyásolja.
Az Eurostat nettó átlagbér-statisztikájával számolva ezért az autóért egy magyarnak 28,9 hónapot kell dolgoznia.
Szlovákiában az autó 14 590 euróba kerül. Ez egyébként kevesebb, mint az itthoni ár, ugyanis a szerdai 310 forintos árfolyammal számolva a magyar ár 15 319 eurót jelentene. Ez, illetve az a tény, hogy Szlovákiában magasabbak a bérek, azt eredményezi, hogy északi szomszédainknál csak 21,9 hónapot kell a kocsiért dolgozni. Lengyelországban kicsivel többet 23,4-et, Csehországban viszont csak 17,4 hónapot. (Itt ugyanakkor hozzá kell tennünk, hogy a Skoda Octavia a cseh Mladá Boleslav-i üzemben készül.)
Horvátországban és Romániában – bár csak 2013-as béradatok állnak rendelkezésünkre – 23,7, illetve 42,9 hónapot kell a kocsiért dolgozni, vagyis Romániában még nálunk is „rosszabb a helyzet”.
Innen nem nehéz kitalálni, hogy Nyugat-Európával összevetve még nagyobb a különbség. Az angoloknak és a németeknek alig kell több, mint 7 hónap, az osztrákoknak és a franciáknak pedig kicsivel több, mint 8 hónapot kell dolgozniuk a Skoda közép-kategóriás modelljéért. Spanyolországban ez a szám 10,6, Olaszországban pedig 11,3.
Bár az Eurostat még nem közölt 2014-re vonatkozó vásárlóerő-paritáson számolt adatokat, de az OECD dollárban számolt értéke alapján tudjuk, hogy Magyarország nem áll kiemelkedő helyen. Így ha ezzel számolnánk, az legfeljebb az arányokon változtathatna, a sorrenden aligha. Így talán kevéssé meglepő, hogy az az újautó-piac, amely tavaly igen komoly mértékben 20 százalékkal nőtt, csak önmagunkhoz képest volt kiemelkedő teljesítmény.
mfor.hu