2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A visegrádi országok között nálunk kell a legtöbbet dolgozni egy Skoda Octaviáért.

Az éledező magyar újautó-piacon a Skoda Octavia messze a legnépszerűbb modell. Persze tudjuk, hogy a keresletet nem a magánvásárlók, hanem a céges és állami flottabeszerzések hajtják, mégis érdekes megnézni, hogy mennyit kell dolgoznia egy átlag magyarnak és mennyit a régiós, illetve európai országok polgárainak.

Példánkban az 5 ajtós belépő szintű Octaviával számoltunk, 1.2-es, 86 lóerős benzines motorral, 5 sebességes manuális váltóval Active felszereltséggel. Ennek listaára Magyarországon 4 748 760 forint, amelyből nyilván még lejönnek a különböző kedvezmények, de ez más országokban is így van, tehát az összehasonlíthatóságot nem befolyásolja.

Az Eurostat nettó átlagbér-statisztikájával számolva ezért az autóért egy magyarnak 28,9 hónapot kell dolgoznia.

Szlovákiában az autó 14 590 euróba kerül. Ez egyébként kevesebb, mint az itthoni ár, ugyanis a szerdai 310 forintos árfolyammal számolva a magyar ár 15 319 eurót jelentene. Ez, illetve az a tény, hogy Szlovákiában magasabbak a bérek, azt eredményezi, hogy északi szomszédainknál csak 21,9 hónapot kell a kocsiért dolgozni. Lengyelországban kicsivel többet 23,4-et, Csehországban viszont csak 17,4 hónapot. (Itt ugyanakkor hozzá kell tennünk, hogy a Skoda Octavia a cseh Mladá Boleslav-i üzemben készül.)

Horvátországban és Romániában – bár csak 2013-as béradatok állnak rendelkezésünkre – 23,7, illetve 42,9 hónapot kell a kocsiért dolgozni, vagyis Romániában még nálunk is „rosszabb a helyzet”.

Innen nem nehéz kitalálni, hogy Nyugat-Európával összevetve még nagyobb a különbség. Az angoloknak és a németeknek alig kell több, mint 7 hónap, az osztrákoknak és a franciáknak pedig kicsivel több, mint 8 hónapot kell dolgozniuk a Skoda közép-kategóriás modelljéért. Spanyolországban ez a szám 10,6, Olaszországban pedig 11,3.

Kattintásra galéria nyílik!

Bár az Eurostat még nem közölt 2014-re vonatkozó vásárlóerő-paritáson számolt adatokat, de az OECD dollárban számolt értéke alapján tudjuk, hogy Magyarország nem áll kiemelkedő helyen. Így ha ezzel számolnánk, az legfeljebb az arányokon változtathatna, a sorrenden aligha. Így talán kevéssé meglepő, hogy az az újautó-piac, amely tavaly igen komoly mértékben 20 százalékkal nőtt, csak önmagunkhoz képest volt kiemelkedő teljesítmény.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!