A német statisztikai hivatal pénteki jelentése szerint 2009-ben 73 milliárd euró értékben vásároltak magánszemélyek autókat a 82 milliós országban. Ez 20,5 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A roncsprémium révén 0,4 százalékkal nőtt a lakossági fogyasztás, éppen annyival, mint 2008-ban. A közpénzből finanszírozott program nélkül 0,5 százalékkal csökkent volna a német lakosság fogyasztása a második világháború óta nem látott gazdasági visszaeséssel sújtott tavalyi évben.
A legalább kilencéves gépkocsik cseréjét környezetkímélő, új típusokra autónként 2.500 euróval támogatta a német állam. A 2009 elején erre a célra elkülönített 1,5 milliárd euró már tavaly tavaszra elfogyott, az érdeklődés viszont akkora volt, hogy a kormány ötmilliárd euróra bővítette a keretet, amely végül szeptember elején merült ki.
Az euróövezetben, és annak vezető gazdaságában, Németországban a hazai össztermék (GDP) keresleti oldali összetevői között hagyományosan 57 százalék körül van a lakossági fogyasztás súlya, beleértve a köztámogatásból megvalósuló egyéni fogyasztást is.
A lakossági fogyasztás így a legnagyobb súlyú elem, ennek ellenére a GDP alakulását már hosszú évek óta gyakorlatilag nem befolyásolja, a lakossági fogyasztás növekedése ugyanis évről-évre nagyjából egyforma, és igen gyenge szintet ér el. Ennek fő oka, hogy nincsen számottevő bérnövekedés. A helyzetet tovább rontja, hogy visszaesett a bérnövekedés hiányát valamelyest pótoló hitelezés.
Növekedési kiútnak az export marad, amelyben Németország sokáig világelső volt, tavaly viszont Kína megelőzte. A német gazdaságot azonban még így is elsősorban a külpiaci kereslet élénkülése húzza ki a válságból, amit jól illusztrál a berlini gazdasági minisztérium idei évre szóló előrejelzése. Eszerint 2010-ben 1,4 százalékos GDP-növekedés várható, a tavalyi 5 százalékos csökkenés után, miközben a lakossági fogyasztás 0,5 százalékkal csökken, jobban a korábban várt 0,3 százaléknál, mivel a tavalyi roncsprémiumhoz hasonló közületi "ajándékok" idén nem várhatóak.
MTI