3p

A pénzügyi válság eddig nem vetette komolyan vissza a hitelfelvételi kedvet, az ügyfelek azonban óvatosabbá váltak.

A Magyar Cetelem Banknál arra számítanak, hogy fogyasztásihitel-kihelyezésük az év egészében nő, de az utolsó két hónapban legfeljebb a tavaly év végi szintet éri el. Az MTI-nek a banknál elmondták, a karácsonyi időszakban a hitelkártya lesz az a termék, amelyik a legkevésbé érzi meg a válságot, és várhatóan a vásárlást egy összegben visszatörlesztők aránya alacsonyabb lesz, mint tavaly karácsony után.

Áruhitelből tavaly a hitelszerződések 30-35 százaléka az év utolsó két hónapjában született, az idén is hasonló tendenciára számítanak.

Az internetes hitelezésben - ahol az ügyfél preferenciája fokozottan érvényesül - a devizaalapú kérelmek aránya 30 százalékra csökkent. A fiókokban és a hirdetéseken keresztül történő értékesítésben azonban már az ügyfelek óvatosabbak, így ezeken a csatornákon a devizahitelek kérelmének aránya körülbelül 8-10 százalékra esett vissza. Összességében a válság előtti időszakban a deviza- és forinthitel aránya megközelítően 50-50 százalék volt, a devizahitel aránya folyamatosan szorul vissza, jelenleg 12 százalék.

Népszerű a kedvezményekkel társított hitelkártya

A Budapest Banknál arról számoltak be, hogy a várakozásokat meghaladóak voltak októberben a személyikölcsön-kihelyezések, a tavalyitól azonban kismértékben így is elmaradtak. A következő hónapokban szezonálisan is, és a jelenlegi gazdasági helyzet miatt is a kereslet csökkenésére számítanak ennél a terméknél.

Nagyobb a változás a múlt évihez képest a hitelkártyáknál, az ügyfelek érdeklődése azokra a kártyákra összpontosul, amelyekkel vásárlási kedvezmények is elérhetők. Ez különösen fontos szempont az ünnepek előtt, hiszen ilyenkor a megtakarítás, a nagyobb összegű vásárlások miatt jelentős lehet - fűzik hozzá.

Áruhitelből a karácsonyi időszakban - az idei trendnek megfelelően - a tavalyinál alacsonyabb igénylésszámot vár a bank. Személyi kölcsönök tekintetében az év utolsó két hónapja historikusan nem nagy volument hozó időszak, így a megelőző időszakhoz viszonyított visszaesés nem meglepetés - fűzik hozzá.

Visszafogottabbak az új hitelt igénylők

Az év hátralévő részében kevesebb új hitelkártya kibocsátásával számolnak a banknál, elsősorban azért, mert az ügyfelek visszafogottabbak az újabb hitelek vállalásakor. Ezzel szemben a már használatban lévő hitelkártyákon a havi költési tendenciák nem változtak, a karácsonyi szezonra jellemző növekedést már érezni lehet.

A Credigen Banknál az áruhitelek 40 százalékos növekedésére számítanak decemberben a tavalyi évhez képest, a hitelkártya forgalom is várhatóan magasabb lesz, mint 2007 decemberében, 25 százalékkal. A banknál azzal számolnak, hogy hitelkihelyezési terveiket decemberben is túlteljesítik.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!