4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2017. évi költségvetési törvényjavaslatot április 26-án nyújtja be a kormány az Országgyűlésnek, hogy azt legkésőbb a tavaszi ülésszak utolsó napján el lehessen fogadni - derül ki a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) honlapján közzétett tájékoztatóból.

A 2017. évi költségvetés tervezése a foglalkoztatás növelésére, a stabilitásra, az államadósság csökkenő pályán tartására épül - olvasható a tájékoztatóban. A 2017. évi költségvetési törvényjavaslat összeállításához szükséges feltételekről és az érvényesítendő követelményekről címet viselő dokumentum szerint a fejezetgazdák április 1-ig küldik meg költségvetési tervüket a tárca részére. Az egyeztetések után tárgyalja a kormány a törvényjavaslatot, amelyet április 26-án benyújt az Országgyűlésnek, a fejezeti kötetet pedig május 6-án terjeszti be.

A tájékoztató szerint az Európai Bizottság részére a kormány áprilisban nyújtja be Magyarország konvergenciaprogramját, melynek kidolgozása a költségvetési tervezéssel összhangban zajlik. A 2017. évi támogatási előirányzatoknak a 2016. évi eredeti előirányzatból kiindulva tartalmazniuk kell az egyszeri feladatok miatti és egyéb báziscsökkentést, a már ismert intézmény-, illetve feladatátadás-átvételekből származó nullszaldós előirányzat-változásokat. A központi hivatalok és háttérintézmények racionalizálása miatti módosulásokat a végleges kormányzati döntések ismeretében a tervezés menetében folyamatosan építik be a végleges elképzelésekbe.

A tárca dokumentumában kitérnek arra is, hogy a bevételekre vonatkozóan a fejezetgazdáknak saját hatáskörben kell javaslatot tenniük, és a bevételi előirányzatokat a lehető legreálisabban kell megtervezni. Az NGM anyaga szerint a pénzügyi tervezőmunka előfeltételeit képező, a feladatokból, szervezetrendszerből adódó kötelezettségeket úgy kell meghatározni, hogy a költségek finanszírozhatók legyenek. Az optimális működés kialakítása céljából a hatályos jogszabályok áttekintésével felül kell vizsgálni mind a szervezeti, mind a feladatellátás módjait.

A költségvetésből finanszírozott közfeladatok eredményét is be kell mutatni, így a fejezetgazdáknak a fejezeti indokolásba bele kell írni, hogy a költségvetésből biztosított közpénzből milyen változásokat terveznek a közfeladatok ellátásában, milyen célokat kívánnak teljesíteni, milyen eredményeket kívánnak elérni, s mindez hogyan befolyásolja az államtól kapott szolgáltatások minőségét, mennyiségét. Ennek érdekében a célokat, a terveket lehetőség szerint számszerűen is rögzíteni kell, feladat- és teljesítménymutatók, hatékonysági, eredményességi mutatók, célkitűzések bemutatásával, a múltbéli hasonló adatokkal való összevetésben.

A tájékoztatóból kiderül, hogy a fejezetek irányítását ellátó szerveknek az általános elveken túl a költségvetési javaslatot a fejezetek közötti "nullszaldós" átcsoportosításoknak megfelelően kell összeállítani és megküldeni a korrekció alapját képező megállapodással/dokumentummal együtt. Egyúttal előírás, hogy a  költségvetési szerv személyi juttatások előirányzata az intézmény költségvetésének egyéb kiemelt előirányzatai terhére nem növelhető.

Az NGM dokumentuma szerint a feladatokhoz létszám csak akkor tervezhető, ha legalább a munkaköri csoportra kivetített átlag szerinti személyi juttatások előirányzat és járulékai rendelkezésre állnak. Létszámot a személyi juttatások előirányzat nélkül nem lehet tervezni, az ilyen létszám-előirányzatot törölni kell.

A tárca tájékoztatója alapján a főszabály szerint a 2014-2020 közötti programozási időszakban az európai uniós programokat lebonyolító intézményrendszer létszámát a 2014-2020-as európai uniós programok lebonyolításának alapelveiről szóló 2013. évi kormányhatározattal összhangban kell megtervezni. A létszám az év közben belépett fejlesztésekkel és azok szintre hozásával növelhető.

A központi hivatalok és háttérintézmények racionalizálásához kapcsolódóan az átvevő/jogutód szerveknél a kormány döntésének megfelelő változással kell számolni a tervezés menetében. A feladatok több helyre kerülése esetén a feladathoz kapcsolódó létszámváltozást a megállapodásokban foglaltak szerint kell kezelni.

A személyi juttatások tervezése során, a tervezés első szakaszában változatlan mértékű illetményalappal/alapilletménnyel és a közalkalmazotti illetménytáblával kell számolni. A személyi juttatás előirányzat illetményfejlesztés címen - kivéve jogszabály eltérő rendelkezése esetén - nem növelhető. A személyi juttatásokat úgy kell megtervezni, hogy az fedezetet nyújtson a törvény szerinti kifizetésekre azzal, hogy a rendvédelmi életpálya következő lépcsőjéhez kapcsolódó többletjuttatást a céltartalék során tervezik meg.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!