A szervezet csütörtöki közleményében hangsúlyozta: megítélésük szerint olyan intézkedéscsomagot készítettek elő a kormánynak, amely fékezi a kereskedelem egészének további fejlődését, a korszerű szervezési megoldások alkalmazását, ami súlyosan sérti a vásárlók érdekeit és egyes esetekben hátrányosan érinti az alkalmazottakat is. A közlemény szerint a kormány a tervezett, egyes fogyasztóvédelmi és a munkavállalók védelmével kapcsolatos intézkedések érdemi előkészítésébe a szakmai szervezeteket nem vonta be.
Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter múlt csütörtöki sajtótájékoztatóján egyebek között arról is beszélt: a környezetterhelés csökkentésének indokával felvetnék, hogy a több ezer négyzetmétert parkolóként leaszfaltozó kereskedőházak hogyan tudnák megváltani zöldterületek létrehozásával az okozott károkat. Arról is beszámolt, hogy változtatnának a termékek elhelyezésének szabályain, és más uniós országokhoz hasonlóan előírnák, hogy meghatározott eladói térhez meghatározott számú eladó kell. A tárcavezető a felvetendő témák közé sorolta a munkavállalók hétvégi foglalkoztatását is.
Elmondása szerint adópolitikai szempontokat nem mérlegeltek, elképzeléseiknek nem a megsarcolás a célja, hanem a fogyasztók és a munkavállalók érdekeinek védelme. Lázár János kérdésre leszögezte: fel sem merült a lehetősége az áruházak ingyenes buszjáratainak megszüntetése, azzal pedig nem számolnak, hogy a változtatások drágítanák az árakat.
A kereskedelmi szövetség szerint a 100 százalékos vasárnapi pótlék és a két szabad hétvége előírása elsősorban a vasárnap nyitva tartó kisvállalkozásokat hozza lehetetlen helyzetbe, sokuknak be kellene zárniuk a hét utolsó napján, amivel versenyhátrányba kerülnének. A kis- és középvállalkozások a megemelt minimálbért is csak nagy nehézségek árán képesek kifizetni, újabb munkaerő- és bérterhet már nem tudnak vállalni - jelezte az OKSZ.
Az OKSZ kiemelte: a parkolóhelyek utáni környezethasználati díj tervezett mértéke nem ismert, de az előirányzott 20 milliárd forint költségvetési bevétel jelentős terhet vetít előre. A szervezet szerint kérdés, hogy miért kizárólag a napi fogyasztási cikkeket forgalmazó áruházak és a bevásárlóközpontok lennének kötelezettek, több más, környezetet terhelő beruházással, vagy éppen parkolóhelyet kínáló létesítménnyel szemben.
A kötelező létszám előírása ugyancsak súlyos pénzügyi teher az eddig megismert információk alapján, ráadásul a munkaerőhiánnyal terhelt ágazatban lehetetlen egy ilyen arányú létszámnövelés - közölte a kereskedelmi szövetség. Hozzátették: a kötelező létszám előírása azért, hogy a fogyasztó több információt kapjon, a gyakorlatban nem segítené a vásárlókat. A vásárlók tájékoztatása az adott termékről a gyártó kötelessége és felelőssége, az uniós követelmények is erre épülnek.
Az online házhozszállítás esetében a kiszállítás egyidejűleg egy járművel több vásárló részére történik, így a környezet terhelése is csökken. A tervezett intézkedés kizárólag a napi cikkeket forgalmazó kereskedőkre vonatkozik, miközben az online kereskedelemben ennek az árucsoportnak a részesedése a legkisebb - egyebek mellett ezt is kiemelte közleményében az OKSZ.
MTI