2p

A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) arra számít, hogy az MNB növekedési hitelprogram második ütemének elindulásával a márkakereskedők szélesebb köre válthatja ki devizahitelét alacsony kamatozású forinthitelre, illetve több cégnek lesz lehetősége arra, hogy kishaszonjárművet vásároljon - mondta Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke sajtótájékoztatón, csütörtökön Budaörsön.

Az első ütemben csak azok a márkakereskedők vehettek részt, akik bankhitellel rendelkeztek, így akiket a márkaimportőr finanszírozott, azok nem jutottak kedvezményes hitelhez - mondta el Balogh Árpád, a GÉMOSZ alelnöke.

Az alelnök ismertette egy augusztusban végzett felmérés eredményét, amely szerint a magyarországi gépkocsi-márkakereskedők száma egy év alatt 4 százalékkal 448-ra csökkent. A legtöbb tulajdonos a telephelyére felvett devizahitel miatt ment csődbe - tette hozzá az alelnök. A csődbe menet kereskedők helyzetét súlyosbítja, hogy a magánvagyonukra is zálogjogot jegyeztetett be a bank, Európában csak az üzleti vagyonra tesznek jelzálogot - folytatta Balogh Árpád.

A felmérés másik eredménye az, hogy felmérték a márkakereskedők területi eloszlását: Budapesten 85, míg megyénként - átlagosan - 19 található, a sor végén álló Nógrád, illetve Heves megyében viszont csak 8-8 márkakereskedés működik. Ugyanakkor a márkák száma 32, így előfordul, hogy 100 kilométernél is távolabbra kell menni autót vásárolni, illetve később szervizelni.

Szükségszerű, hogy a kereskedők több márkát áruljanak, nemcsak a több lábon állás miatt, hanem a fajlagos költségek csökkentése érdekében is. Erről Cseri József alelnök beszélt a tájékoztatón. Jelenleg havi ezer autót vesznek magánszemélyek, de csak 15 százalékuk vesz fel hitelt az új kocsira. A hitelkereslet növekedése nélkül nem fog érdemben emelkedni az eladott új autók száma - tette hozzá az alelnök.

A feketepiaccal kapcsolatban a GÉMOSZ a kormánynak készített egy összegzést, amelyben kiszámolta: az állam évi 250 milliárd forint adóbevételtől esik el a nem adózó szervizek miatt. A minimális javítási óradíj 2 ezer forint ebben az ágazatban. A tájékoztató utáni vitában elhangzott, hogy az adóhatóság a 600 gépkocsijára kiírt közbeszerzésen ennél olcsóbb ajánlatot fogadott el nyertesnek.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!