A GfK Hungária évente vizsgálja a hazai vállalkozások bankolási szokásait. A legutóbbi, 2009 elején készített felmérés eredményei szerint az egy évvel ezelőtti állapothoz képest jelentősen csökkent azoknak a cégeknek az aránya, akik bíznak abban, hogy hitelkérelmüket a hazai bankok pozitívan bírálnák el. Ezzel a ténnyel együtt átalakulás figyelhető meg a vállalatvezetők finanszírozási stratégiájában is.
A most publikált adatok szerint a legalább 20 millió forint éves nettó árbevételű cégek pénzügyi szokásait, stratégiáit vizsgálva jutott arra a megállapításra, hogy a 2007 utolsó negyedévében mért 7,5 százalékról 2008 utolsó negyedévére 13,5 százalékra emelkedett azon vállalatvezetők aránya, akik úgy vélik, cégük hitelkérelmét elutasítanák egy banki hitelbírálat során.
A 2000 cég megkérdezésével készült vizsgálat eredményei arra is rámutatnak, hogy azok a cégek, akik egyébként bíznak a sikeres hitelkérelemben, szintén pesszimistábbak az elérhető hitelösszeg mértékét illetően. A 2007-es 81 százalékról 73 százalékra esett azoknak az aránya, akik legalább az éves nettó árbevételük 10 százalékát elérő hitelösszeg elnyerését is elképzelhetőnek tartják.
A banki hitellehetőségek szűkülése természetesen hatással van a vállalkozások finanszírozási stratégiájára is. Az egy évvel ezelőtt mért adatokhoz képest bizonyos átrendeződés figyelhető meg a vállalatok által figyelembe vett finanszírozási lehetőségekkel kapcsolatban is.
Természetesen továbbra is a bankhitel a legfőbb finanszírozási forma, viszont 7 százalékponttal csökkent azok aránya, akik a közeljövőben tervezik igénybe venni. Ezzel szemben nőtt az állami vagy EU források, pályázati pénzek szerepe, csakúgy, mint (főleg a kisebb cégek esetében) a tagi kölcsönök jelentősége.
Főleg a kisebb cégek esetében jelentős néhány kényszerből igénybe vehető eszköz, például a forgóeszköz igény csökkentése, a kifizetendő számlák átütemezése, vagy amikor a tulajdonos magánszemélyként vesz fel hitelt.