A BDO számításai szerint így várhatóan a budapesti lakosság 18, míg a budapesti lakásállomány 20-25 százaléka kerülhet a tervezett behajtási övezeteken belülre. Öt budapesti kerület teljes mértékben, öt vagy hat további pedig részlegesen az övezet területére fog esni.
Az övezetbe kerülő lakások átlagos értékének már 1 százalékos változása is legalább 25 milliárd forintos volument jelentene, így egyáltalán nem mindegy, hogy van-e áreltérítő hatása a dugódíj bevezetésének - vélekedik a cég. A lakóingatlanok értékét számos tényező befolyásolhatja abban az esetben is, ha a kieső gépkocsiforgalom teljes mértékben tömegközlekedésre helyeződne át. Az ingatlanok értékét növelheti a csökkenő szmog és zaj, a javuló parkolási helyzet, valamint a növekvő gyalogos övezetek lehetősége, csökkentheti ugyanakkor a többi között a tömegközlekedés zsúfoltsága, mint ahogyan az építkezési költségek is. Emellett nehezebb lesz az övezetből kijutni.
A BDO arra számít, hogy a behajtási övezetben található lakások összértéke az ingatlanpiaci stabilizációt követően hamarabb és nagyobb mértékben indul növekedésnek, mint az övezeten kívüli ingatlanok értéke.
A bevezetés tervezett időpontjában ugyanakkor még nagy eséllyel erőteljesen érvényesülnek a gazdasági válság és egyúttal az ingatlanpiaci válság hatásai is. E tényezők növelik annak a kockázatát, hogy az érintett lakások piacán az új egyensúlyi helyzet stabilizálódására még hosszú évekig várni kell, ott addig akár további árcsökkenés is bekövetkezhet - vélekedik Rábai György, a BDO ingatlan-tanácsadási üzletágának partnere a közleményben.
MTI