Palkovics László felsőoktatási államtitkár ezentúl oktatási államtitkár lesz, elődje, Czunyiné Bertalan Judit pedig a digitális tartalomfejlesztésért felel kormánybiztosként - jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere szombaton, számolt be az MTI.
Az elmúlt hetekben a kormányzatra komoly nyomás nehezedett a közoktatás ügyében. Január elején a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai nyílt levélben fordultak az oktatás irányítóhoz, amelyben észrevételeiket, panaszaikat ismertették, ám erre érdemi választ nem kaptak. A nyílt levél azonban olyan problémákat érintett, amelyet országos szinten is sérelmesnek tartanak a közoktatásban dolgozók, hiszen sokszáz iskola pedagógusai csatlakoztak a felhíváshoz. A hónap végén már több, mint 500 intézmény dolgozói jelezték, hogy egyetértenek a Herman Ottó tanári karának levelével.
Miután ez sem vezetett érdemi eredményre, a héten országszerte demonstrációkat tartottak. Erre reagálva az ország legmagasabb szintű vezetői is megnyilatkoztak, miközben a köznevelésben érintettek „eltűntek” a nyilvánosság elől, mind Czunyiné, mind az EMMI első embere Balog Zoltán lemondott nyilvános szereplést a héten.
Lázár János csütörtökön például azt jelezte, hogy a kormány folyamatosan kész a tárgyalásra a köznevelés ügyében, de azt kéri, hogy ne vigyék be a politikát az iskolákba. A miniszter sajtótájékoztatón az oktatással kapcsolatban kijelentette: a kormány a párbeszédben, az együttműködésben és a tárgyalásban hisz, ezért - ezekben az órákban is - a járási tankerületi vezetők meghallgatják az iskolavezetőket. Február 9-én Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter vezetésével tárgyalóasztalhoz ülnek, a kormány kész jó néhány kérdésben mérlegelni a felvetéseket - mondta.
Ugyanakkor hangsúlyozta: a 2010 előtti oktatási rendszer megbukott, ezért annak visszaállítására nincs lehetőség. A "restaurációs kísérlet elképzelhetetlen", csak akkor van értelme a tárgyalásoknak, ha a jövőről beszélnek - foglalt állást. Elmondta, nemzetközi és európai összehasonlításban az egy pedagógusra jutó diákok száma és a diákok óraszáma alacsonyabb, mint a hasonló országokban. A kilencosztályos általános iskola ötlete még napirenden van, a fő kérdés, hogy mit kell valóban megtanulnia a gyermekeknek - vélekedett. Az iskolák fenntartásával kapcsolatban közölte: egy professzionális menedzsment kialakítása nem megy egyik napról a másikra, és az államnak az elmúlt 30 évben nem volt fenntartói tapasztalata. Megjegyezte: korábban talán a fenntartóval is összefüggött a diákok romló teljesítménye.
A szokásos péntek reggeli rádiós interjúban Orbán Viktor miniszterelnök is azt hangsúlyozta, hogy 2010 előtti oktatási rendszerhez nem szabad visszatérni.
A bajokat ugyanakkor jelezte, hogy a magyar sajtóban több helyen megjelentek szemelvények azokból tanulmányokból, amelyeket az EMMI háttérintézményének kutatói írtak, és amelyek azt jelezték, hogy a közoktatást összefogó központ a KLIKK működése finoman szólva sem kielégítő.
mfor.hu