Az első hét hónapban 7,2 millió autót értékesítettek Kínában, ez 23,4 százalékkal több az egy évvel azelőttinél.
A kínai autópiac a lakosság 1,34 milliárdos létszámához képest viszonylag kicsi, de pusztán az értékesítés mennyiségében már versenyben van a nem egészen 500 millió lakosú Európai Unióval, ahol az első félévben 7,43 millió új autó kapott rendszámot, 11 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi első félévben, az európai autógyártók szövetségének (ACEA) utolsó statisztikája szerint. Az EU-ban egyes kormányok összes ösztönző intézkedései dacára is csak 3 százalékkal több - 1,43 millió - új kocsit adtak el júniusban az egy évvel korábbinál.
A hét elején az is kiderült, hogy a világon elsőként, a kínai feldolgozóipar már tartósan növekedési pályán van.
A kínai feldolgozóipar hivatalos beszerzőmenedzser-mutatója júliusra 53,3 pontra emelkedett a júniusi 53,2 pontról. Ötödik hónapja volt a növekedés-visszaesés határát jelző 50 pont fölött, közölték hétfőn a kínai logisztikai és beszerzőszövetségben (CFLP).
A kínai feldolgozóipar hamar visszatért a növekedéshez ahhoz képest, hogy novemberben, az előző hónaphoz viszonyítva nagy visszaesést jelző 38,8 pontra, rekord mélységbe került a felmérés 2005-ös indítása óta. A mutató tavaly júliusban került első ízben 50 pont alá a felmérés történetében, vagyis a kínai feldolgozóipar teljesítménye - egy tavaly szeptemberi, átmenetinek bizonyult fellendüléstől eltekintve - nyolc hónapon át csökkent hónapról hónapra, mielőtt márciusban javulásnak indult.
A kínai kormány ősszel közel 600 milliárd dollárt érő programot hirdetett, főleg infrastrukturális beruházásokra és a belső fogyasztás ösztönzésére. Az ipari termelés javulása és a belső hitelezés gyors növekedése arra vall, hogy a kormányzati segítség kezdi éreztetni hatását.
Kínában a kormány legalább 8 százalékos növekedést tart szükségesnek a társadalmi feszültséggel fenyegető, 20 milliósra növekedett munkanélküliség enyhítéséhez. Ezt az ütemet a kínai miniszterelnök márciusban meg is ígérte, bár hozzátette, hogy "nagy nehézségek árán" teljesíthető. A fejlett országok pedig a kínai gazdaságtól, az ottani belső fogyasztás növelésétől remélnek húzóerőt a világgazdaság számára.
Pénteken a kínai állami tervbizottság elnökhelyettese pekingi sajtóértekezletén megerősítette, hogy a kormány folytatja a gazdaság támogatását.
- Kína gazdaságának felgyógyulását most főleg a kormány támogató költségvetési politikája gyorsítja, az állami beruházásoknak kulcsszerepük van a gazdaság javulásában, és erre ezentúl is szükség lesz a magánberuházások és a fogyasztás föllendítése érdekében, mivel a javulás lendülete még nem stabil, és a külső környezet rossz - mondta.
Kína hazai össztermékének (GDP) növekedése az első félév átlagában 6,5 százalékos lehetett éves összehasonlításban, mivel az ütem a második negyedévben 7,9 százalékra gyorsult az első negyedévi, 6,1 százalékos ütemről, a kínai statisztikai hivatal becslése szerint.
Kína gazdasága számára a Világbank júniusban javította ez évi növekedési előrejelzését, 7,2 százalékra a tavasszal jósolt 6,5 százalékról. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) a múlt hónapban 7,5 százalékra javította 6,5 százalékról GDP-növekedési jóslatát Kína számára, jövőre 8,5 százalékos növekedést vár ott.
Kína hazai összterméke (GDP) tavaly 9 százalékkal, 2007-ben 13 százalékos, rekord ütemben bővült.
MTI/Menedzsment Fórum