A görög újautó-piac az idei év első 5 hónapjában az uniós átlagot (6,8 százalék) messze meghaladó mértékben 15,7 százalékkal nőtt. Ez 34 142 autót jelent. Egy iparági szakértő szerint a megnövekedett keresletnek az oka, hogy az emberek tárgyi eszközökbe fektették pénzüket és az autó megfelelőnek bizonyult erre a célra – írja az Autonews. (Szerk.: az új autónál rosszabb befektetés nem igazán létezik).
Minden a görög krízisről egy csokorban
A helyzet azonban alapjaiban változott meg azóta, hogy a kormány bezáratta a bankokat és ellenőrzi a belföldi pénzmozgásokat. A BMW-nél például azt mondták, hogy az elmúlt napokban egy rendelés sem érkezett a görög piacról. Ez persze nem azt jelenti, hogy az emberek nem vennének szívesen kocsikat, csak egyszerűen nem tehetik meg.
A rendelések visszaesésről számolt be a Seat is, hozzátéve, hogy a cég piaci részesedése nem túl nagy az országban, így a krízis sem fogja komolyan megérinteni.
A görög helyzetet természetesen az autóipari cégek is figyelemmel kísérik, aggódnak ugyanis amiatt, hogy a május után egy újabb gyengébb hónap következik. (A gyenge májusi növekedés egyébként részben a naptárhatásnak volt tulajdonítható).
Az is kérdéses, hogy ha a hitelezők engednek a görögök kérésének, és esetleg enyhítenek követeléseiken a megszorításokat illetően, akkor az milyen hatást vált majd ki olyan országokban, mint Spanyolország és Portugália, ahol korábban nehéz döntéseket hoztak a növekedés érdekében, és amely országok most elképesztő mértékben húzzák az európai autópiacot.
A német VDA autóipari szervezet szerint a grexit hozzájárulhat a közös pénz stabilizálódásához, amely üdvözítő lenne az autópiac szempontjából is.
mfor.hu