3p

Ismét emelkedtek a pedagógusbérek: az életpályamodell keretében átlagosan 3,4 százalékos emelés érkezett az érintetteknek a szeptemberi fizetéssel - mondta a köznevelési államtitkár hétfőn Budapesten, a pedagógusok világnapján tartott sajtótájékoztatón.

Czunyiné Bertalan Judit felidézte, hogy 2013 augusztusa és 2014 szeptembere között háromszor nőtt a pedagógusok bére. Ilyen mértékű béremelés más ágazatban nem volt. 2013-ban 32,5 milliárddal biztosított több forrást az állam. Ehhez képest 2014-ben további 120,9 milliárddal nőttek a források, idén pedig 38,5 milliárddal. Jövőre és 2017-ben is lesz bérfejlesztés, az életpályamodell folytatására jogszabályi garancia van.

Több mint 22 ezer pedagógus került be januártól a pedagógus II. vagy a mesterpedagógus fokozatba. 5194 mesterpedagógus, szaktanácsadó és szakértő kezdte meg emelt minősítéssel és fokozattal munkáját. Jövőre folytatódik az átsorolás, ha sikeresek lesznek a minősítési eljárások, akkor tízezres nagyságrendben.

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központnál (Klik) dolgozó, felsőfokú végzettséggel nem rendelkező technikai dolgozók idén kétszer kapnak béren kívüli juttatást, az 50 ezer forint első része már eljutott hozzájuk szeptember 15-ével. A következő részlet is megérkezik a vállalt határidőre.

Czunyiné Bertalan Judit beszámolt arról is, hogy az életpályával összefüggésben kutatást végeztek csaknem nyolcezer pedagógus és kétezer óvodapedagógus bevonásával. A pedagógusok kiemelték, hogy az életpálya fontos, egyaránt szolgálja az átlátható szakmai előmenetelt és biztosít jobb pénzügyi megbecsülést. Különösen pozitív az óvodapedagógusok körében az életpálya. A mesterpedagógusok 93 százaléka, az intézményvezetők 73 százaléka támogatja az életpályát. A pedagógusok 95 százaléka azért jelentkezők a minősítésre, mert motiválja a szakmai előrehaladás, az anyagi és erkölcsi megbecsülés mellett. Minél többet tudnak róla, annál inkább látják az előnyeit. A minősítésben részt vevő pedagógusok 71 százaléka támogatja, hogy munkájukat szaktanácsadók segítsék. Minden második pedagógus egyetértett azzal, hogy az értékelés visszajelzést, szakmai támogatást ad. 10,9 százalék nem kíván a további besorolásba lépni, egynegyedük két vagy három szintet is előre lépne.

Kérdésre válaszolva az államtitkár közölte: a nyilvántartott túlórák kifizetése folyamatos. Az etikai kódexre vonatkozóan azt mondta: az utóbbi időben bebizonyosodott, hogy elkerülhetetlen bizonyos normák megfogalmazása. A kódexre a pedagóguskar tette a szövegszerű javaslatot, várja a véleményeket, zajlik a társadalmi egyeztetés. Az önértékelési folyamat az életpálya következő lépcsője, önértékelési pontok jöhetnek létre, a pedagógusok valós visszajelzést kaphatnak a munkájukról - közölte egy másik felvetésre Czunyiné Bertalan Judit.

A belső értékelési csoport rövidítése, a "becs" számára sokkal szimpatikusabb - jegyezte meg az államtitkár, hozzátéve: a másik elterjed rövidítés "a fantázia szüleménye". Kitért arra is: 2010-ben az Oktatási Világfórumon a világnappal összefüggésben célként fogalmazták meg a pedagógusok pozíciójának erősítését, és kimondták, a pedagógusok a kulcsai annak, hogy valóban fenntartható társadalmat lehessen építeni a világban. A köznevelési államtitkár a világnap alkalmából megköszönte a köznevelésben dolgozó pedagógusok hivatástudattal végzett munkáját.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!