A siófoki szabadfürdői strand a helyszíne annak a magánberuházásban megvalósításra váró jachtkikötőnek, amit az Arany Apartmanok elé, a Balatonba szigetszerűen nyúlva terveznek megépíteni. A luxusapartmanok tulajdonosai a honlap szerint az örök panoráma mellett számos szolgáltatást is élvezhetnek kezdve a 24 órás portaszolgálattól, a gyermekjátszótéren át a saját úszómedencéig, mindez azonban még saját jachtkikötővel is kiegészülne a tervek szerint. A szándék tehát adott, és lehetőség is van a magánkikötőre az adott, Natura 2000-es területen a helyi szabályozási terv szerint.
"Az Országos Területrendezési Terv, valamint a Balaton törvény Siófokon 3 helyen jelöl ki vitorláskikötő építésére lehetőséget. Ezek közül kettő már megvalósult, egyik Balaton-széplakon, a másik Siófok központi részén a Bahart kikötő mellett. A Siófoki Szabályozási Terv kötelezően kell, hogy figyelembe vegye a Balaton törvény előírásait, azzal ellentétes rendelkezés nem fogalmazható meg benne" - tájékoztatta az mfor-t Kónyáné dr. Zsarnovszky Judit, Siófok jegyzője.
szerk.: A projekt a 2005-ben alapított Divinus Yacht Club Kft.-hez köthető, mely a debreceni milliárdos, Disznós Zoltán Endre tulajdonában áll. A vállalkozó nevéhez köthető az 5-csillagos debreceni Divinus Hotel is.
A helyi szabályozás tehát megengedi a kikötő létesítését, sőt, a Siófoki Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője 2014-es szakhatósági állásfoglalásában semmilyen akadályát nem látta a mgánberuházásnak.
"A tervezett beruházás (...) meghatározott környezetvédelmi, természetvédelmi követelményeknek a dokumentáció alapján megfelel, a vitorláskikötő létesítése helyi jelentőségű természetvédelmi területet nem érint" - véli a helyi önkormányzat.
(Forrás: Siófok Aranypart DIVINUS Zrt. beruházásában készülő vitorláskikötő előzetes műszaki vizsgálata; 2016)
Pedig a Balaton önmagában magas ökológiai értéket képviselő Natura 2000-es terület, így a jachtkikötő építése nemcsak esztétikai jellegű vitákat szül. Egyrészt a beruházás az utolsó szabadstrandok egyikén valósul meg, amivel több család és a vízisportok szerelmeseinek kikapcsolódását árnyékolhatják be, másrészt szignifikáns hatással lehet a helyi ökoszisztémára. A kikötőépítés utóhatásaira könnyen találni példát a nem is távoli múltban, Balatonlellén a kialakítás után a terület eliszaposodásával kellett megküzdeni.
Mivel NATURA 2000 területen tervezik a beruházást, a jogszabályok szerint csak közérdek igazolása és igazoltsága esetén lenne a kikötő engedélyezhető. A kérelmező a közérdekre a beadványában így hivatkozik:
„Nagyobb hazai és nemzetközi vitorlás sportesemények megrendezéséhez is fontos a kapacitás bővítése. El kellene érni, hogy az a társadalmi réteg aki e sportnak híve és tehetős ne idegen országban (Horvátországban) építse fel azt az ingatlanát és költse pénzét melyre igénye van. Nem jelentéktelen ez a réteg.”
Maga a kikötő 100 férőhelyes lesz, igaz, két évvel ezelőtt még 184 férőhelyesnek képzelték el. Abban, hogy végül a méretcsökkentés mellett döntöttek, minden bizonnyal nagy szerepe volt a szükséges engedélyek megszerzésének. 2015 végén ugyanis még úgy vélték: a kikötő férőhelyszámának csökkentése a beruházás céljával lenne ellentétes. Az apartmanok száma ugyanis kötött, azokat ráadásul a kikötőkkel együtt értékesítenék, ezért a méretcsökkentés az ingatlanok értékcsökkenésével és ezáltal a beruházó számára veszteséggel járna.
A tervezett létesítmény 143 méter széles lesz, noha a partszakasz rehabilitációs tervben mindössze 60 méter van kijelölve kikötőként. A tervek szerint ezt úgy oldották meg, hogy a kikötő a parttól 93 méter távolságra fog indulni és onnan foglalja el a 143x129 méternyi területet. A létesítményhez egy 3 méter széles mű-fából készült hídon keresztül lehet majd eljutni, melyen golfautós közlekedést terveznek.
Még nem biztos, hogy megépül
A megvalósítás nem megy zökkenőmentesen, a beruházócég évek óta küzd már a szükséges engedélyek megszerzéséért. Noha az első tervek már 2011-ben megszülettek, 2015-ig gyakorlatilag senki sem tudott róluk, sőt információink szerint az apartmantulajdonosok közül sokan csak idén nyáron értesültek a kikötő tervéről (többen pedig tulajdonosként is ellenzik a beruházást), mellyel kapcsolatban jelenleg a környezetvédelmi hatóság állásfoglalására várnak - immár harmadik alkalommal.
A Fejér Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztálya tehát már két döntésében állapította meg, hogy a jogszabályi rendelkezések alapján a kikötő megvalósítására nem adható ki az engedély. Az interneten fellelhető dokumentumok alapján főként a táj- és természetvédelmi hatások akadályozzák a projekt megvalósulását is, ugyanakkor széles körű ellenállás alakult ki a helyi civilek körében.
Utóbbiak tartanak a káros környezeti hatásoktól, valamint attól, hogy a korábbi családias, hangulatos szabadstrand a vízisportok lehetőségével végleg megszűnik már abból kifolyólag is, hogy a kikötő hajózási útvonala a strandolásra alkalmas részen keresztül vezet. Az "Ellenzem a Siófok-szabadifürdői magán yacht kikötő építését" Facebook-csoport létszáma már 900 fő, a tiltakozó petíciót pedig 6 nap alatt közel 300-an írták már alá.
A helyi tiltakozás hatására a beruházó, Divinus Yacht Club is összefoglalta az álláspontját, mely szerint
- a kikötő az ott lakók és a környékbeliek igényét is ki tudja majd elégíteni,
- a 90 méteres hídra azért van szükség, mert a felkért műszaki egyetemi szakemberek így látják megelőzhetőnek a kikötő hónaljában az eliszaposodást,
- a szóban forgó területen semmilyen élővilág nem található, sem növényi, sem állati élőhely (szerk.: a hatóságok végzései és a fellelhető dokumentumok és az alábbi fotó ezt a megállapítást nem feltétlenül támasztja alá),
- a fényszennyezés semmilyen káros hatással nincs és nem lehet az itt élő madár és egyéb élővilágra,
végül, de nem utolsó sorban, a beruházás megvalósítása mellett szól az a tény is, hogy
"annak idején nyilvános pályázaton a siófoki önkormányzat a kemping értékesítési árát éppen az előtte kialakítható kikötő létesítési engedélyének a lehetőségével srófolta fel. Mi ennek tudatában és birtokában vásároltuk meg ezt a területet".
Székely Sarolta
mfor.hu