3p

A MÁV Cargo megvételére kötött megállapodás jóval többe kerülhet az Osztrák Szövetségi Vasútnak (ÖBB), ha az Európai Bizottság versenypiaci hatósága arra az álláspontra helyezkedik, hogy a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.-nek ki kell szállnia az ügyletből - írta szombati számában a Die Presse osztrák napilap.

Előzőleg a FORMAT gazdasági-üzleti folyóirat brüsszeli forrásokra hivatkozva megpendítette, hogy a bizottság feltételeket kíván szabni az ÖBB leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) és a MÁV Cargo adásvételi szerződésének jóváhagyásához. A hetilap szerint a bizottság egyik kikötése az, hogy kartellellenes megfontolásokból a nyertes konzorciumból váljon ki a GYSEV Zrt. A bizottság valószínűleg követelni fogja azt is, hogy az ÖBB szállítmányozási holdingja adja fel a GYSEV Zrt.-ben meglévő részesedését.

A MÁV Zrt. és a MÁV Vagyonkezelő Zrt. 2007. május 29-én nyilvános, kétfordulós pályázatot hirdetett a tulajdonában lévő MÁV Cargo Zrt. 100 százalékos részvénycsomagjának értékesítésére. A privatizációs pályázat első helyezettje a Rail Cargo Austria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma lett 102,5 milliárd forintos ajánlatával. A  konzorcium a vételáron felül öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. A szerződést 2008. január 2-án kötötték meg, hatályba akkor léphet, ha az uniós versenyhivatal jóváhagyja.

A Die Presse szerint a bizottsági fenntartások mögött az húzódik meg, hogy a GYSEV-ben a magyar állam 61 százalékos tulajdonrésszel bír (33,3 százalékkal az osztrák állam, 5,7 százalékkal pedig az RCA holdingja). A vételár egy részét a GYSEV-en keresztül tehát a magyar állam fedezné, ráadásul a pénz a magyar állam tulajdonában lévő MÁV-hoz folyna be. Ezt a bizottság meg nem engedett állami támogatásnak minősítheti - vélekedett a lap.

A Die Presse utalt az International Railway Journal brit szaklap közelmúltbeli írására, amely szerint a "valódi" vételár nem a hivatalosan megadott 424 millió euró, hanem annál kevesebb, méghozzá azzal a 62 millió euróval, amely a magyar állam "hozzájárulása" lenne a GYSEV-re eső vételi összeghez. (A GYSEV 25 százalék plusz 1 részvényre tart igényt a MÁV Cargo-ban, ami összesen 106 millió euróba kerülne.) Ezzel azonban már nem is a nyertesnek kikiáltott konzorciumé a legjobb ajánlat, ami a brit folyóirat szerint arra indíthatta Brüsszelt, hogy nyomozni kezdjen a versenyfeltételek esetleges eltorzítása miatt.

Az osztrák újság vélemény szerint az ügy kimenetele az lehet, hogy a MÁV Cargo megvétele sokkal többe kerülhet az ÖBB-nek, mint korábban gondolták. Ha az EU-s bizottság valóban feltételül szabja a GYSEV kiválását, akkor az RCA-nak kell kifizetnie a teljes 424 millió eurós vételárat - az eredeti 318 millió helyett.

Az ÖBB-nél egyelőre nem nyilatkoztak a lapnak, csupán annyit mondtak, megvárják, mi lesz a brüsszeli hatóság végleges álláspontja.

Egy másik osztrák újság, a Der Standard is úgy tudja, hogy még semmi sincs eldöntve, intenzív tárgyalások zajlanak. A lap értesülése szerint egy lehetséges megoldás az lehetne, ha a GYSEV Zrt. apportként bevinné teherszállítási részlegét a MÁV Cargo-ba, ezzel kívül maradna a fuvarozási ágazaton, és csak személyszállítással foglalkozna - ugyanakkor megtarthatná 25 százalékos részesedését a MÁV Cargo-ban.

De hogy ez kielégíti-e az unió piacvédőinek szigorú kritériumait, még meg kell várni - fűzte hozzá a napilap.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!