Míg a bevezetett vagyonszerzési illeték az év első felében okozott érezhető áremelkedést a használtautó-piacon, a második félévben már a gyenge forint árfelhajtó hatásával szembesülhettek a vásárlók. Bár mindkét tényező közvetlenül az import járművekre volt hatással, a drágábbá vált behozatal a belföldi kínálat árát is felnyomta - derül ki a Használtautó.hu adataiból.
Ennek következményeképpen az átlagár 9 százalékkal 1,6 millió forint fölé emelkedett. A legnagyobb mértékben, közel 15 százalékkal a legtöbb hirdetést (28 százalék) képviselő alsó középkategóriába tartozó autók meghirdetett átlagára nőtt, de a kínálatban szintén jelentős (27 százalék) arányt képviselő közép- és felső középkategóriás használt járműveket is átlagosan 8 százalékkal drágábban lehet most megkapni, mint egy éve.
Részben ennek, részben pedig a piac növekedésének (közel félmillió autó cserét gazdát, amely 10 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest) a Használtautó-index 134,4 százalékra nőtt az utolsó negyedévben. Ez a szám mutatja meg, hogy 2009 első negyedévéhez képest hol tart éppen a piac, vagyis több mint harmadával több az eladott kocsik összértéke.
Az itthon értékesített használt autók fele öt márka valamelyikét képviseli. 14 százalékos részarányával továbbra is az Opel vezet, a második legjobban forgó márka a Suzuki, tíz százalékos részesedésével. Őket sorrendben a Volkswagen, a Ford és a Renault követi. Ez a sorrend jól tükrözi a hazai személyautó-állomány összetételét is, bár a Suzuki esetében az adás-vétel aránya kisebb: a hazai autóknak ugyanis több mint 13 százaléka viseli ezt az emblémát.
mfor.hu