A felmérés szerint az utóbbi évek, hónapok adózási szigorításai egyre kevesebb lehetőséget hagynak a munkáltatóknak az egyes juttatások adómentes határainak kihasználására. Ugyanakkor a juttatások bővítésének illetve szűkítésének oka elsősorban mégis a dolgozói elégedettségben rejlik. A megkérdezett cégek fele a cafetéria-portfólió változásának okaként a dolgozói érdeklődést illetve érdektelenséget jelölte meg.
Az eddig elterjedt juttatási elemek listája akár bővülhet is a jövőben - állapítja meg a Mercer Kft. Hosszú távon mindenképp számítani lehet a különböző egészségprogramok, egészséggel illetve egészségmegőrzéssel kapcsolatos juttatások elterjedésére Magyarországon is. A felmérés szerint másik lehetséges irány a határokon átnyúló nyugdíjprogramok terjedése, amelyek iránt már most elkezdődött az érdeklődés a magyar cégek részéről.
A cégek többsége fix összegben gondolkodik
A Mercer felmérése alapján a kedvezőtlen adóváltozások egyre inkább a fix keretösszegek terjedésének kedveznek, mivel egy magas keretösszeggel rendelkező munkavállaló egyre kevésbé tudja hatékonyan elkölteni a keretét. A Mercer felmérésébe bevont cégek 62,5 százaléka egységes fix összegben határozta meg az egy főre jutó büdzsét. Az egységes keretösszeg átlagban 228 ezer forint az idei évben.
A nagy értékben adómentesen igénybe vehető juttatások egyösszegű kifizetéséről a vállalatok eltérően vélekednek. A minimálbér erejéig adómentesen adható üdülési csekk esetén például reális igénye lehet a dolgozónak, hogy a teljes értékű juttatás a nyári szezonra elérhetővé váljék számára.
A cégek nagy része - az évközi kilépéstől tartva - óvatos a kifizetésekkel kapcsolatban. A megkérdezett vállalatok 12,5 százaléka csak akkor teszi elérhetővé az ilyen juttatási elemeket, amikor "a dolgozó már jogosult a teljes összegre". A legtöbb cég, a megkérdezettek 44 százaléka azonban az év meghatározott szakában teszi elérhetővé a juttatást, vagyis kivárják, amíg a dolgozó számláján némi összeg rendelkezésre áll, a hátramaradó részt pedig akár előre megfinanszírozva, például félévkor vehető igénybe a juttatás.
Töretlen az étkezési utalványok népszerűsége
A legnépszerűbb cafeteria elemek 2006-ban az étkezési és melegétel utalvány, valamint a beiskolázási utalvány volt - közölte az Accor Services Magyarország Kft. Ez év első negyedévében ugyanezek az utalványok ugyan megtartották első
helyüket a népszerűségi listán, de jelentősen megnőtt a Ticket Web internet utalvány iránti igény. A korábbi közlés szerint az étkezési jegyek forgalmazásával is foglalkozó Accor Services Magyarország Kft. az idei évre az étkezési utalványok adómentes értékhatárának emelését meghaladó forgalomnövekedésre számít. Az idei évben az utalványok adómentes értékhatára átlagosan 11 százalékkal nőtt. Az Accor Services számításai szerint ezzel 5-6 százalékot meghaladó mértékben emelkedhet a cég forgalma.
A hideg étkezési utalványok adómentes határa ötezer forintra, a melegétel-utalványoké pedig tízezer forintra emelkedett 2007. január 1-jétől.