3p

Negyedmillió, 251 ezer euró bevételt könyvelt el a szlovák állam az elektronikus útdíj beszedő rendszer első teljes munkanapi, hétfői üzemeltetése nyomán - közölte a rendszert működtető Sky Toll társaság kedden.

Hétfő éjfélig 66.453 tehergépkocsit jegyeztettek be a rendszerbe, ami hivatalosan január elsején kezdett el működni. Az idén azonban a hétfő volt az első rendes munkanap. A regisztrált gépkocsik összesen 1,458 millió kilométert tettek meg a fizetős útszakaszokon.

Matej Okáli, a Sky Toll társaság vezérigazgatója kijelentette: annak ellenére, hogy időnként problémák voltak a fedélzeti mérőműszerekkel és a kocsik bejegyzésével, a rendszer bizonyította életképességét.

A kis- és közepes fuvarozók viszont ellenkező véleményen vannak, s kedden is folytatják az aláírások gyűjtését követeléseik teljesítésére. Hétfőn több mint 100 töltőállomáson gyűjtötték az aláírásokat; hozzáférhető értesülések szerint váltakozó sikerrel.

A magyar-szlovák határon Rajkán, míg északon a cseh-szlovák határon a Most u Jablunkova átkelőnél több kilométeres kamionsorok alakultak ki részben az elektronikus útdíj bevezetése miatt. Mindkét helyen állítólag problémák vannak a fedélzeti műszerek beszerzésével.

Most u Jablunkov határátkelőnél a kamionsor kedden reggel már mintegy 8-10 kilométeres volt. Cseh rendőrségi jelentés szerint a szlovákok kedd reggeltől kezdve az ott várakozó külföldi kamionokat már mérőműszer nélkül is beengedik az országba azzal, hogy egynapos kivételt kapnak, s a mérőműszert a nap folyamán be kell szerezniük.

A szlovák nemzeti autópálya társaság azzal számol, hogy az elektronikus útdíjból való idei bevétele eléri a 165 millió eurót.

A tiltakozó kis és közepes teherszállítók azt kifogásolják, hogy a január elsején bevezetett útdíj túl magas, a rendszer hibásan működik és a díjfizetés olyan utakra is kiterjed, amelyek rossz minőségűek. A közepes és kisebb teherfuvarozók azt is állítják, hogy az útdíj tönkre teheti vállalkozásukat.

A tiltakozást megszervező Szlovákiai Fuvarozók Szövetsége (UNAS) négy követelést terjesztett elő: csökkentsék az útadót és az üzemanyagok forgalmi adóját, illetve állítsák le az elektronikus útdíj beszedését addig, amíg nem készül el az érintett útszakaszok jegyzéke, s azok nem lesznek megfelelő módon megjelölve.

A közlekedési tárca azt ígérte, hogy a két adó kérdését a kormány elé terjeszti. Az elektronikus újdíj beszedésének a leállítását azonban elutasítja.

Szlovákiában az elektronikus útdíj rendszer összesen 2.400 kilométer autópályára, gyorsforgalmi útra és más, jelzett útra terjed ki.

Cséve Szabolcs főhadnagy, a vám- és pénzügyőrség nyugat-dunántúli parancsnokságának sajtóreferense az MTI érdeklődésére kedden azt közölte: tudnak róla, hogy a határ túloldalán fennakadásokat okozott az új rendszer bevezetése, de ez nem volt érzékelhető a magyarországi forgalomban.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!