Az észt biztos az Európai Unió végrehajtó testületének heti ülésén ismertette az intézkedési javaslatokat a közlekedési káosz következményeinek enyhítésére, illetve egy újabb megelőzése érdekében. A bizottság kedden azt is megerősítette, hogy a tagországok segíthetik állami pénzből a káosz miatt nehéz helyzetbe került légitársaságokat, de csak ideiglenes alapon, és betartva a tisztességes verseny szabályait. Piaci kamatú kölcsönökről, illetve garanciákról lehet szó - fejtette ki Kallas.
Emellett azt is engedélyezik átmeneti jelleggel, hogy a társaságok változásokat vezessenek be a menetrendben, hogy nyereségesebben tudjanak üzemelni. Mentesíthetők egy ideig a légitársaságok a légi irányítási költségek alól is. Rövid távon lehetőséget teremt a bizottság arra is, hogy a társaságok elvileg tiltott időszakban, például éjszaka repüljenek, amíg célba nem juttatják az útjukat elhalasztó utasokat, illetve az elmaradt szállítmányokat. Kallas elmondta, hogy egy szakértői csoport azt is megvizsgálja: helyes válasz volt-e a vulkáni hamufelhő terjedésére a légtérhasználati tilalom. Újra áttekintik, milyen veszélyeket hordoz magában ez a jelenség, és milyen intézkedésekre kell felkészülni, ha ismét előfordul.
Jövő héten találkozót tartanak az EU-tagországok közlekedési miniszterei, hogy megvitassák a történtek után hosszabb távon kívánkozó intézkedéseket, mindenekelőtt az úgynevezett egységes európai égbolt létrehozásának felgyorsítását. Kallas szerint még idén szükség lenne egy uniós összekötőre a légtérhálózattal kapcsolatos koordináció javítása érdekében. Sürgette a közlekedési biztos azt is, hogy uniós szinten javítsák az utasjogi szabályozást. Ez nemcsak az utasok érdekében lenne fontos, hanem azért is, hogy egyes társaságok - kiskapukat találva - ne jussanak versenyelőnyökhöz a teljesen tisztességesen eljáró cégekkel szemben.
MTI/Menedzsment Fórum