Panaszbejelentés nyomán indított eljárás során 6 millió forint bírságot szabott ki az Erste Bank Hungary Nyrt.-re a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF). A panaszos megítélése szerint az Erste Befektetési Zrt. alkalmazásában álló privát bankárnak nem állt jogában a banknál vezetett bankszámlájáról átvezetési megbízásokat teljesíteni, illetve ilyen megbízásokat felvenni; leírása szerint a privát bankár egyetlen alkalommal sem azonosította őt telefonon adott megbízásai, beszélgetései során, továbbá sérelmezte azt is, hogy annak ellenére terhelték meg bankszámláját, hogy ő arra írásban adott volna megbízást a bank részére.
A vizsgálat megállapította: a privát bankárokra vonatkozó szabályozás nyilvános, az ügyfelek számára elérhető, azonban a felügyelet a jogszabályban foglaltak prudens teljesítése érdekében, valamint fogyasztóvédelmi okokból azt várja el az érintett pénzügyi szolgáltatóktól, hogy üzletszabályzatukban, vagy az e célból kialakított hirdetményükben részletesen, vagy a meglévő szabályozásra utalás szintjén nyújtsanak egyértelmű és elérhető tájékoztatást ügyfeleik részére a privát bankárok jogosultságairól.
Az Erste Befektetési Zrt. üzletszabályzatában leírt ügyfélazonosítási lehetőséget a cég és a bank közös belső szabályzata a privát banki ügyfelek pénzforgalmi típusú megbízása esetére azonosítási kötelezettségként szabályozza - állapította meg a felügyelet. A visszahallgatott telefonbeszélgetések egyikében sem hangzott el azonban az ügyfél kódja, azonosítása személyes adatokkal nem történt meg, amivel a cég megsértette a belső szabályzatok rendelkezéseit. A felügyelet elvárása, hogy a szolgáltatók nyújtsanak egyértelmű és elérhető tájékoztatást ügyfeleik részére a privát bankárok megbízás felvételi módjáról és az ügyfélazonosítás módszeréről - derül ki a határozat indoklásából.
A felügyelet megállapította azt is, hogy a panaszos bankszámlája és ügyfélszámlája közötti vizsgált pénzátvezetésekre vonatkozó megbízásait – egy eset kivételével - sem a panaszos ügyfél, sem a bank, sem pedig a bank nevében a megbízást felvevő társaság nem foglalta írásba, amivel sérültek a belső szabályzatban foglaltak.
Egymillió forint bírságot rótt ki a CIB Bank Zrt.-re egyes jogszabályok megsértése miatt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) egy panaszbejelentésre indított vizsgálat nyomán. A felügyeleti vizsgálat azt kívánta megállapítani, hogy a CIB a panaszossal fennálló üzleti kapcsolata során betartotta-e a törvényi és saját szabályzatában foglalt rendelkezéseket. A panaszos jelzése szerint a bank rossz fedezettségi adatokat közölt vele két héten keresztül.
A CIB nyilatkozatában a tévedést elismerte. A bank a nyilatkozat szerint adminisztrációs hiba következtében 2008. május 20. és június 4. között a napi pozíciójelentéseket hibás tartalommal adta meg, az ügyfélfedezettségi mutatót rosszul számították ki, a valós értéknél magasabb értéket mutatott. A hiba felfedezését követően az ügyfelet értesítették, illetve belső vizsgálatot folytattak le.
"Az ügyben lefolytatott belső vizsgálat megállapítása szerint a bank hibás adatközlésének időszaka alatt ügyfelünk olyan határidős pozíciót nyitott, amelyet valós fedezeti adat alapján nem nyithatott volna meg. Ezen ügylet az ügyfél számára veszteséget okozott" - idézi a nyilatkozatot a PSZÁF határozat.
A felügyelet szerint a bank nyilvántartási rendszerében pontatlanul mutatta ki, és ügyfelével tévesen közölte az általa nyújtott óvadék mértékét, megsértve a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló törvény (Bszt.) rendelkezéseit.
A PSZÁF megállapította, hogy a jogszabálysértő magatartásból eredő kártérítési igény elbírálása ugyan nem tartozik a hatáskörébe, intézkedései alkalmazásánál azonban tekintettel volt a bank kárrendezési szándékára.
MTI