A GVH közleménye azt írja, hogy a vállalkozás 2010. március 10. és 2012. április 30. között 13 különböző akciójában népszerűsítette pénz visszafizetési kedvezményét. Az akciók keretében a Provident azt ígérte, hogy azoknak az ügyfeleinek, akik a teljes futamidő alatt a kölcsönszerződésben meghatározott ütemezés szerint (azaz hetente) pontos összegben fizetnek, a kölcsönszerződés végén visszafizet egy vagy két heti, illetve egyéb összegű törlesztő részletet.
A tájékoztatások zöméből azonban kimaradt az a fontos körülmény, miszerint abban az esetben, ha a fogyasztók a kölcsön futamideje alatt élnek a teljes vagy részleges előtörlesztés lehetőségével, nem kaphatják vissza a meghirdetett törlesztő részletet, miközben a fogyasztók nagy része él az előtörlesztés lehetőségével.
A GVH a vizsgálat során megállapította, hogy a fogyasztók azzal sem lehettek tisztában, hogy a vállalkozás minden túlfizetést (az ügyfél szándékától függetlenül) előtörlesztésnek tekint, amely
ugyan a fogyasztók számára jellemzően kamatkedvezménnyel jár és díjmentes, azonban erről egyik reklámeszközön sem tájékoztatja a fogyasztókat, így a vizsgált tájékoztatások alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére.
A GVH megállapította, hogy a vállalkozás tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott azáltal, hogy a pénz visszafizetési kedvezményét népszerűsítő kampányaiban nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy amennyiben élnek a teljes vagy részleges előtörlesztés lehetőségével, nem kaphatják vissza a meghirdetett egy vagy két heti, illetve egyéb összegű törlesztő részletet.
A GVH a jogsértés elkövetéséért 50 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra. A bírság összegének magállapításakor a GVH súlyosító tényezőként értékelte többek között azt, hogy több mint két évet átfogó (bár nem teljesen folyamatos), többféle kommunikációs eszközt is magába foglaló kereskedelmi gyakorlatot valósított meg a vállalkozás a 13 vizsgált akció révén.
Reakció
A Provident levélben reagált az mfor.hu-nak a GVH-bírsággal kapcsolataban:
"A Versenyhivatal eddig egyetlen alkalommal sem szabott ki bírságot a Providentre és meggyőződésünk, hogy a vállalat - ahogy korábban is mindig - szabályszerűen, a törvényi kötelezettségeknek és a fogyasztóvédelmi elvárásoknak megfelelően járt el.
Álláspontunk szerint ügyfeleink egyértelmű és teljes körű tájékoztatást kaptak a GVH által vizsgált promóció részleteivel kapcsolatban, mellyel célunk éppen az volt, hogy ezekben az akciókban a szerződésüket maradéktalanul teljesítő, pontosan fizető ügyfeleket ismerjük el. Mindez egyébiránt szerződésben foglalt alapkötelezettsége is ügyfeleinknek. A Provident a hosszú vizsgálat során természetesen mindvégig teljes mértékben együttműködött a hatósággal, következetesen képviselve álláspontját a fogyasztóvédelmi elvárásoknak megfelelő kommunikációt illetően. A GVH döntését vitatjuk és a bírság mértékét méltánytalannak ítéljük, ezért a fentiek alapján, megvizsgáljuk a jogorvoslat lehetőségét a GVH határozatával szemben."
mfor.hu