4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az Országgyűlés elé beterjesztett jövő évi költségvetési törvényjavaslat egyenleg követelményeket és kiadási limitet határoz meg, a tervezet szerint 2011-ben a belső tételek egyenlege legfeljebb a GDP 20 százalékának megfelelő deficit lehet, míg 2012 esetében az elsődleges egyenlegcél a GDP 1,8 százalékának megfelelő szufficittel egyenlő - áll a Pénzügyminisztérium (PM) hétfő esti közleményében.

A PM közleménye rámutat: a törvényjavaslat ezen túl meghatározza azt is, hogy 2012-ben az államháztartás központi alrendszere elsődleges kiadásainak korrigált főösszege a 2011. évi korrigált főösszeghez viszonyítva reálértéken legfeljebb a GDP növekedés felével emelkedhet.

A közpénzügyi törvény a költségvetésben megkülönböztet belső, vagyis olyan tételeket, amelyek parlamenti döntés által viszonylag szabadon mozgathatóak, és külső tételeket, amelyek többnyire szaktörvény által, vagy más módon meghatározottak. Tipikus külső tétel az adósságszolgálat, illetve a kamatkiadás.

A költségvetési tanács (MKKT) hétfőn jelentette be, hogy megtárgyalta a kormány 2010. évi költségvetési törvényjavaslatához kapcsolódó középtávú költségvetési kitekintést, és foglalkozott a 2011. és 2012. évre vonatkozó költségvetési szabályok érvényesülésével.

A költségvetési tanács szerint 2011-re és 2012-re a hivatalos deficitcél túllépése prognosztizálható, ami elérheti a GDP 0,7 százalékát a  jövő évi törvényjavaslathoz kapcsolódó középtávú költségvetési kitekintésben rendre prognosztizált 2,8, illetve 2,5 százalékos hiány felett.

A tanács számításai szerint 2011-re és 2012-re vonatkozóan a hivatalos egyenlegcél túllépésének hátterében a Magyar Nemzeti Bank (MNB) veszteségtérítésével kapcsolatos többletkiadás, továbbá a kormányzati becslésekhez képest kisebb fogyasztási adó és személyi jövedelemadó bevétel áll.

A pénzügyi tárca közleménye szerint az elmúlt évben elfogadott közpénzügyi törvény előírásait figyelembe véve készítette el a PM a jövő évi költségvetés tervezetét, és alkalmazta a költségvetési szabályokat a középtávú költségvetési kitekintés kialakításánál.

Az eltérések a költségvetési tanács és a Pénzügyminisztérium számításai között alapvetően a különböző makrogazdasági prognózisból következnek. Míg a költségvetési tanács a jövő esztendőt illetően optimistább - nemcsak a PM-nél, hanem a Magyar Nemzeti Banknál és az IMF-nél is -, ettől eltérően 2011-es és 2012-es év folyamait  pesszimistábban ítéli meg. A pénzügyi tárca a kormányzati makrogazdasági pálya alapján mind a külső tételek, mind pedig a deficit 2011-re és 2012-re vonatkozó előrejelzését megalapozottnak tekinti.

A PM szerint is vannak bizonytalanságok, ezek közé tartozik az MNB eredményének alakulása. Ez nagymértékben függ attól, hogy miként változik a nemzetközi konjunktúra, ennek megfelelően a deviza kamatok, fontos befolyásoló tényező az ország nemzetközi megítélése, a jövőben folytatott monetáris politika.

A tervezés során a ma figyelembe vehető bizonytalansági tényezőkkel számolt a PM. A költségvetési tervezés folyamata több évre előre úgy működik, hogy közeledve a kérdéses időszakhoz, újabb ismeretek birtokában egyre pontosabbá válik az előrejelzés - állítja a minisztérium.

A közpénzügyi törvény költségvetési szabályai - a január elsejei hatálybalépést követően - fokozatosan érvényesülnek. Ennek megfelelően a 2010. évi költségvetési törvényjavaslatban szerepeltetni kell a 2011. évi belső tételekkel kapcsolatos egyenlegkövetelményt.

A reáladósságra vonatkozó szabályt először a 2012. évi költségvetésben szereplő belső tételek tekintetében kell alkalmazni. Ezek alapján a PM szerint nem helytálló a költségvetési tanácsnak az a megállapítása, hogy a 2011. évi egyenlegkövetelmény 330 milliárd forinttal lazább, mint amit a törvény előír. A pénzügyi tárca szerint a törvény 2011-re azt írja elő, hogy a maastrichti deficitmutató értékének csökkennie kell az előző esztendőhöz képest, ennek a követelménynek eleget tesz a tervezet.

Ennek megfelelően 2012-ben az elsődleges egyenlegcél kialakításánál már működik a reáladósság szabály. A költségvetési tanács előrejelzése itt is különbözik, ami részben az eltérő makropályából adódik, részben pedig módszertani okokra vezethető vissza. A pénzügyi tárca szerint a módszertani különbségek tisztázása kívánatos, ezért a PM meg is kereste a költségvetési tanácsot, ahonnan azonban idáig válasz nem érkezett a tárcához - olvasható a PM közleményében.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!