3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) tíz hitelintézetnél végzett fogyasztóvédelmi célvizsgálatot az elmúlt időszakban. A tájékoztatásra vonatkozó szabályok megsértése miatt több bank bírságot kapott, a hitelezési gyakorlat alapvetően megfelel a fogyasztóvédelmi elveknek.

Binder István, a PSZÁF szóvivője az MTI-nek kedden elmondta: a célvizsgálatok a pénzügyi szolgáltatók egyes - a hitelintézeti és tőkepiaci törvény által meghatározott - ügyféltájékoztatási kötelezettségének ellenőrzésére, a lakossági hitelezés előzetes ügyféltájékoztatási és fogyasztóvédelmi elveiről szóló felügyeleti ajánlás alkalmazására, illetve az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) előírása szerinti ügyféltájékoztatási feladatok vizsgálatára terjedtek ki.

A felügyelet korábbi ajánlásának alkalmazásával kapcsolatban megállapította: a 10 vizsgált hitelintézet, s további 36, a felmérésbe vont pénzügyi intézmény hitelezési gyakorlatát alapvetően a megfogalmazott fogyasztóvédelmi elveknek megfelelően alakította ki.

A jelzáloghitelezés témájában megfogalmazott uniós kódexhez a piaci szereplők döntő többsége még nem csatlakozott. A lakossági hitelezés szabályait meghatározó, 2010-től hatályos Magatartási Kódexet azonban mind a 10 vizsgált hitelintézet aláírta, ezzel vállalták, hogy az említett uniós elvárásokat is teljesíteni fogják, a hiányosságok így hamarosan rendeződni fognak.

A Magatartási Kódex a felügyeleti ajánlás számos elemét átvette, vagy a közeljövőben jogszabályi formában válik kötelező érvényűvé. Így a vizsgálatban ezzel kapcsolatban feltárt kisebb eltérések, hiányosságok a jövőben fogyasztóvédelmi hatósági eljárás keretében végzett ellenőrzéssel számon kérhetővé válnak - mondta a szóvivő.

Az ügyféltájékoztatási kötelezettség teljesítését vizsgálva a felügyelet a helyszíni vizsgálatok során több esetben azt állapította meg, hogy az ügyfelek fogadására szolgáló helyiségekben - a törvényi előírások és a fogyasztóvédelmi elvárások ellenére - nem található meg az üzletszabályzat, vagy nem a hatályos változatot helyezték ki. Több bankfiókban sérültek az OBA által előírt tájékoztatási szabályok is. Mindez jelentősen gátolja az ügyfelek tájékozódási lehetőségét.

Az ügyfelek tájékoztatására vonatkozó jogszabályok megsértése miatt a felügyelet - közzétett határozatainak megfelelően - az Erste Bankot és az MKB Bankot 3-3 millió forint, a Budapest Bankot és a Raiffeisen Bankot 2-2 millió forint felügyeleti bírság megfizetésére kötelezte, továbbá elrendelte fiókhálózataik belső ellenőrzésük általi felülvizsgálatát a hiányosságok rendezése, megelőzése érdekében.

Egyes kölcsönszerződéseket a pénzügyi intézmények az átlagos fogyasztói tájékozottsághoz mérten nem egyértelműen, illetve egyediesített szövegezéssel fogalmaztak meg, ami jelentősen megnehezíti a szerződések értelmezését az ügyfelek számára - mondta Binder István. A felügyelet kötelezte az érintett hitelintézeteket arra, hogy az előírásoknak haladéktalanul tegyenek eleget, s a szerződéseiknél a kifogásolt rendelkezéseket pontosítsák.

A szóvivő hangsúlyozta: a felügyelet a fogyasztóvédelmi célvizsgálat során feltárt hiányosságok megszüntetését, valamint a meghozott határozatok végrehajtását utóvizsgálat keretében ellenőrizni fogja.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!