2017. május 25. 03:19

Az első negyedévben folytatódott az évek óta tartó tendencia a nyomtatott lapok piacán. Ez alól egyedül a Népszava a kivétel.

Nem történhetett túl sok hasonló eset ahhoz, amit az első három hónapban produkált a Népszava - derül ki a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) legfrissebb adataiból. Átlagosan 18 467 lapot értékesítettek, ami hatalmas ugrás a bázisadatokhoz viszonyítva: tavaly év végéhez képest ez 17,8 (!!!), előző év azonos időszakához képest pedig 68,8 (!!!) százalékos megugrást jelent.

A folyamatban nagyban szerepet játszik a Népszabadság tavaly év végi bezárása, melynek eredményeként az olvasók egy része érdeklődési körének és beállítottságának megfelelő alternatívát talált a Népszavában.

Ezzel megelőzte Simicska Lajos napilapját, a Magyar Nemzetet, mely az első negyedévben mindössze 15 837 darabos átlagos értékesítést tudott összehozni. 2016 utolsó negyedévéhez képest ez 6, előző év azonos időszakához viszonyítva pedig 18,5 százalékos visszaesés eredmény, vagyis az egykor kormánybarát oligarcha lapja újabb lendületet vett a zuhanásban. Pedig tavaly év végén úgy tűnt, újra magára találhat a lap és megáll a 2015 elej óta tartó jelentős mértékű zsugorodás.

Továbbra is csak nyűglődik Orbán Vikot dedikáltan kedvenc lapja, a Nemzeti Sport, mely átlagosan 35 621 lapot tudott értékesíteni az első negyedév során. Ez 3 hónap alatt 4, egy év alatt 13,7 százalékos visszaesést jelent. A sportújság zuhanása 2016 harmadik negyedévében kezdődött el, ami az év utolsó három hónapjára tovább gyorsult, majd most némi mérséklődés látszik, ám ez még egyáltalán nem biztos, hogy a gödörből való kikászálódás első lépéseit jelentené. Ezt a következő negyedévek adatai fogják eldönteni majd.

Nem megy a hetilapoknak

Simicska Lajos másik érdekeltsége, a Heti Válasz sem remekelt az első negyedévben: 3 hónap alatt 7,3, egy év alatt pedig 10,9 százalékkal csökkent az értékesítési teljesítmény, így 11 322 lapot tudtak átlagosan eladni. A hetilap esetében figyelemre méltó a mostani teljesítmény, hiszen negyedéves viszonylatban ennél nagyobb zuhanást legutóbb egy évvel ezelőtt kellett elszenvednie a lapnak. Vagyis joggal feltételezhetjük, hogy újabb előfizetők pártolhattak el a Heti Választól.

Hasonlóan rossz negyedévet zárt a 168 óra is, melynek átlagosan eladott 12 189 darabos példányszáma év végéhez képest 6,3, előző év azonos időszakához viszonyítva pedig 10 százalékkal kisebb. Ennél kevesebbel úszta meg a HVG, amelynek értékesítése 3 hónap alatt 6,9, egy év alatt pedig 7,1 százalékkal csökkent. Az első három hónapban átlagosan 30 721 darab kelt el a lapból.

Most a bulvár és a színes napilapok sem pörögtek

Bár a korábbi időszakokban általában a női-, pletyka- vagy színes napilapok között találhattunk olyat, amely kisebb mértékű növekedésével kitűnt a kínlódó nyomtatott lappiacból, most egyedül egy 0,6 százalékos, szinte stagnálással felérő éves bázisú növekedést jegyezhetünk fel a Story magazin esetében. Átlagosan 163,9 ezer kelt el a lapból a vizsgált időszakban, ami tavaly év végéhez képest 3,2 százalékkal kevesebb.

A HOT! magazin eladásai három hónap alatt 6,2 százalékkal, egy év alatt 7,4 százalékkal estek vissza átlagosan 52 026 példányra, a Best ennél jobban teljesített, tavaly év végéhez képest 1 százalékkal tudott növekedni, éves bázison pedig lényegében stagnált a 0,1 százalékos zsugorodásnak köszönhetően. Az olvasók 75 747 darabot vettek átlagosan a lapból.

A Blikk és a Bors éves bázison jelentős, 10 százalék feletti mínuszt volt kénytelen elkönyvelni, kettőjük közül utóbbi úszta meg kevesebbel, hiszen esetében kisebb mértékű értékesítés-csökkenés történt.

A női lapok csupán negyedéves bázison tudtak minimálisan (0,1 százalékkal) több lapot eladni, a Kiskegyed 185 304, a Nők Lapja pedig 212 405 példányt.

mfor.hu