A Robert Fico vezette szlovák kormány az idei választási évben jóval nagyobb összeget fordít az autópályák építésére, mint korábban, majd a tervek szerint újra visszafogja a költekezést.
A lap szerint a sztrádák építésére az állam idén 572,95 millió eurót különített el, ami az eredeti elképzelésekhez képest 125 millió euróval több. Az állami költségvetésből 139 millió eurót fordítanak az építésre, 368,51 millió eurót az uniós forrásokból hívnak le. Jövőre a tervek szerint 565 millió euró, 2012-ben pedig már csak 316,25 millió euró jut a sztrádák építésére.
Idén így 51,6 kilométernyi gyorsforgalmi utat és autópályát kívánnak átadni fél- és teljes profilban, ebből 30,9 kilométernyi útszakaszt már az első félévben.
Így várhatóan még az idén elkészül a Szlovákia északi részeit átszelő D1-es autópálya Sverepec és Vrtizer közötti 9,6 kilométeres, a Studenec és Beharovce közötti 3,5 kilométeres, valamint a Svinia és Eperjes közötti 8 kilométeres szakasza. A második félévtől lesz használható az R1-es gyorsforgalmi út Zarnovica és Sásovské Podhradie között.
Tavaly csak 19,8 kilométernyi gyorsforgalmi utat és autópályát adtak át.
Csehországban idén 72 kilométernyi új autópályaszakaszt adnak át. Az autósok leginkább a prágai R1-es körgyűrű befejezésére várnak, aminek köszönhetően gyorsabban juthatnak el Brünnből Nyugat-Csehországba. Egyre sürgetőbb azonban a Prágát Drezdával összekötő D8-as autópálya átadása is, amit azonban késleltethet a környezetvédők tiltakozása.
Tavaly elkészült a D1-es autópálya utolsó szakasza is, így a Prágát az észak-morvaországi Ostravával - Brünnön és Olmützön át - összekötő több mint 400 kilométert már autópályán lehet megtenni.