A KSH személygépjármű-állományi statisztikája is kiválóan alátámasztja azt az állítást, miszerint a magyarok imádják az öreg prémium-kategóriás kocsikat. Ahogy arról korábban már írtunk, az autópark öregedése nem állt meg, és a 2013-as 13 év után tavaly 13,4 lett az átlagéletkor, amelyhez bizony hozzájárult a BMW, Audi, Mercedes trió is.
Az állomány 2002 óta (ekkortól közöl részletes adatokat a KSH) komoly növekedésen ment keresztül, amelyet még a válság évei sem tudtak érdemben megtörni. A szám tavalyelőtt átlépte a 3, tavaly pedig a 3,1 milliós határt.
A márkák szerinti bontás sok érdekességet elárul. Például hiába gondoljuk, hogy a Ladák a '90-es években „kivándoroltak” az országból, 2002-ben a teljes állomány 11,22 százalékát tették még ki. A Trabantok ekkor 7,27, a Wartburgok 4,41, a Polski Fiatok pedig 2,78 százalékát adták a teljes 2,63 milliós állománynak. Hogy ezeknek mekkora része futott valóban az utakon és hányan porosodtak még érvényes rendszámmal egy sufniban, azt persze nem tudjuk.
2014-re ezek a márkák együttesen adnak 4 százalékot a 3,1 milliós állományból. Persze nem nehéz kitalálni, hogy a helyüket elsősorban a Suzuki, az Opel, a Ford, a Toyota, a Renault és a VW vette át, de nem sokkal maradnak le a német prémiumgyártók sem. Az Audi részaránya a 2002-es 1,65 százalékról tavaly 2,32-re emelkedett, a BMW-é 1,04-ről 2,37-re, a Mercedes pedig 1,51-ről 2,31-re növelte részesedését. Ráadásul ezeknek a növekményeknek a zöme az elmúlt években jött össze, ahogy az a lenti grafikonokon is látszik.
Az átlagéletkor tekintetében is együtt mozogtak a prémiumautók: a válság kitöréséig csökkent, utána emelkedni kezdett egyrészt az elmaradó cserék, másrészt az import megélénkülése miatt.
Suzuki a magyar specialitás
A Suzuki a hitelezés felfutásának köszönhette komoly pályafutását. Így utólag már tudjuk, hogy sok olyan ember is belement egy-egy ilyen autó megvételébe, akinek az anyagi lehetőségei ezt nem indokolták volna.
Látszik is a grafikonon, hogy 2010 óta folyamatosan csökken a regisztrált Suzukik részaránya, életkoruk pedig meredeken emelkedik.
mfor.hu