5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A karácsony közeledtével egyre többen vásárolnak az emberek és sokszor a kecsegtető akciós termékek vonzzák be az üzletbe a fogyasztókat, de a gyors vásárlásnak lehetnek buktatói.

A Budapesti Békéltető Testülethez a fogyasztók több alkalommal adtak be olyan kérelmet, melyben az ajándékba vásárolt ruha vagy az akciós termék utólagos cseréjével vagy az akciós kedvezménnyel illetve az internetes megrendeléssel kapcsolatban akadt problémájuk a vállalkozással.

Egyik esetben a fogyasztó „2-t fizet 3-at”vihet akcióban vásárolt a vállalkozásnál cipőket, de amikor a pénztárnál a kígyózó sor után ő következett az alkalmazott arról tájékoztatta, hogy az egyik cipő már akciós volt, ezért erre nem vonatkozik a kedvezmény! Pedig az akciót meghirdető vállalkozás ezt a kisbetűs ÁSZF-ben részletesen rögzítette. Az eljárásban végül a fogyasztó kifogására a vállalkozás méltányosságból egy vásárlási utalványt biztosított. Egy másik esetben a fogyasztó azért élt kifogással, mert a vállalkozás alkalmazottja szóban ígéretet tett arra, hogy mivel ajándékba vásárolja a nadrágot, ezért ha nem jó a mérete, akkor azt 8 napon belül kicseréli. Amikor 3 nap után visszatérve az üzletben szerette volna cserélni az árut, akkor közölték, hogy mivel nem hibás a termék, ezért arra nincsen lehetősége. Hiába írt be a fogyasztó a Vásárlók Könyvébe.

A harmadik példánál a műszaki cikket vásárolt fogyasztó 3 munkanapon belül vitte vissza az üzletbe a porszívót és kérte annak cseréjét, mert mégsem elég a teljesítménye. A vállalkozás megtagadta a cserét arra hivatkozással, hogy nem hibás a termék. A következő ügyben az interneten megrendelt és ajándékba szánt terméket nem szállították le határidőben, így a fogyasztó végül elállt a szerződéstől, mert már nem állt érdekében annak teljesítése. A vállalkozás a vételár visszafizetésével azonban késlekedett. Végül a békéltető testületi eljárásban a fogyasztó visszakapta a termék vételárát.

Milyen lehetőségei vannak a fogyasztónak ezekben az esetekben? Mit mond a jogszabály?

A Ptk. termékszavatossági szabályai szerint, ha egy termék hibás, akkor a vállalkozás a termék vásárlásától számított 6 hónapon belül jelentkező hiba esetén javítást, cserét, árleszállítást vagy vételár visszafizetést ajánlhat fel a fogyasztó részére. De csakis abban az esetben, ha a termék rejtett hibás. Amennyiben pusztán arról van szó, hogy az ajándékba vásárolt terméknek nem megfelelő a mérete, a színe illetve mégsem tetszik, akkor a vállalkozásnak nincsen szavatossági kötelezettsége. Az sem mindegy, hogy milyen hibáról van szó, hiszen ha a cipő orrát lerúgtuk vagy a pulóver szála meghúzódott az nekünk felróható hiba, így szintén nem kapunk kártérítést.

Ha tartós fogyasztási cikkeket -műszaki és elektronikai cikkeket-vásárol a fogyasztó legalább bruttó 10 ezer forint összeg felett és a termék 3 munkanapon belül meghibásodik, akkor a vonatkozó 150/2003 (IX.22.) Korm. rendelet szerint köteles a vállalkozás azonnal kicserélni azt és nem ajánlhat fel javítást. De ebben az esetben is csak akkor jogos a fogyasztó csere iránti igénye, ha a tartós fogyasztási cikk illetve műszaki cikk meghibásodott. Az akciókra vonatkozó jórészt kisbetűs Általános Szerződési Feltételek akkor is vonatkoznak a fogyasztóra, ha óvatlanul a saját hibájából a vásárlás előtt azt nem olvasta el.

Az internetes megrendelésekre a 45/2014 (II.26.) Korm.rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni. Ebben az esetben a termék átvételétől számított 14 napon belül akkor is elállhat a fogyasztó a szerződéstől, ha a termék nem hibás, csak nem tetszik. Sőt az elállási jogát abban az esetben is gyakorolhatja a fogyasztó, ha a terméket még nem vette át, nem szállították ki. A vállalkozás az elállás esetén köteles visszatéríteni a fogyasztó által kifizetett teljes összeget. A termék visszaszolgáltatásának költségei azonban a fogyasztót fogják terhelni. Az értékcsökkenés miatti levonást csak abban az esetben engedi meg a jogszabály, ha a fogyasztó a terméket a jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó mértékben használta. Erről azonban köteles előre tájékoztatni a kereskedő a fogyasztót.

Mire figyeljenek a fogyasztók?

1. Fontos, hogy mielőtt vásárolunk, tájékozódjunk a vállalkozás által biztosított akció pontos feltételeiről, szabályairól, időtartamáról, esetleg kérdezzünk rá az üzletben!

2. Amennyiben ajándékba szeretnénk vásárolni, akkor a pénztárnál érdeklődjünk, hogy nem hibás terméket cserélnek-e, és mennyi időn belül. Ha igen, akkor a nyugtára vagy a számlára kérjük ezt írásban is felvezetni!

Akár karácsonyra is jó ötlet a Google új dobása

3. Ha tartós fogyasztási cikket vagy műszaki cikket veszünk, akkor előtte alaposan tájékozódjunk a termék alapvető műszaki jellemzőiről! Ezután hozzunk tudatos vásárlói döntést!

4. Fontolják meg az olyan webáruházból való megrendelést, ahol a beazonosíthatóság (székhely, e-mailcím vagy telefonszám, cégnév, ügyfélszolgálat elérhetősége stb.) nem egyértelmű! Az internetes megrendelések előtt alaposan olvassuk el a weboldalon feltüntetett részletes tájékoztatót illetve az ÁSZF-et, mert abban rögzíteni kell az elállási jog gyakorlásának részletes szabályait, a fizetési módokat, a szállításra vonatkozó időtartamot és annak költségeit! Az elállási jogukat mindig írásban gyakorolják!

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!