A VP közleménye ismerteti: 2011. január 1-jétől csak azon gazdasági szereplők alkalmazhatják az egyszerűsített nyilatkozattételi és a helyi vámkezelési eljárás egyszerűsítéseit, akik a vámáru-nyilatkozatokat és az értesítéseket elektronikus formában nyújtják be a vállalati nyilvántartásba vétellel azonos időben. A kiviteli vámeljárásban - néhány kivételtől eltekintve - már 2009. július 1. óta kötelező az elektronikus nyilatkozattétel.
A közösségi vámjogszabályoknak a nemzetközi kereskedelem biztonságosabbá tételét célzó módosításai közös feltételeket, összehangolt követelményeket és eljárási rendet írtak elő az engedélyezett gazdálkodók számára. (Az engedélyezett gazdálkodói státusszal kapcsolatos rendelkezések 2008. január 1-jén léptek hatályba.)
Az engedélyezett gazdálkodói státusszal rendelkező gazdasági szereplő státusza igazolásául nem egy vámhatósági engedélyt, hanem egy tanúsítványt kap az adott tagállam vámhatóságától. A státusz elsődleges célja az, hogy birtokosa vámügyeinek intézése során pozitívan megkülönböztesse magát más gazdasági szereplőktől, mégpedig valamennyi tagállam vámhatósága előtt. A státusz birtoklása azt juttatja kifejezésre, hogy az érintett gazdasági szereplő a nemzetközi élet elitjéhez tartozik; legfőbb üzenete, hogy birtokosa megbízhatóbb a megbízhatónál.
Az Európai Unióban több mint 5.500 kérelmet nyújtotak be eddig. A már tanúsítvánnyal bírók egyre többször várják el üzleti partnereiktől, hogy ők is rendelkezzenek engedélyezett gazdálkodó státusszal. Magyarország - kereskedelmi helyzetének megfelelően - a középmezőnyben helyezkedik el.
Az engedélyezett gazdálkodói tanúsítványok kiadásával kapcsolatos feladatokat (befogadás, audit, tanúsítvány kiadása), továbbá az egyszerűsített vámeljárásra szóló engedélyek feltételrendszerének vizsgálatát az egységes eljárás érdekében a Vám- és Pénzügyőrség regionális ellenőrzési központjai látják el - közölte a VP.
MTI