A Nielsen több mint 28 ezer internethasználót kérdezett meg ötvenhat országban. A cég szerdai közleménye szerint Magyarországon a befektetők 48 százaléka rendelkezik befektetési alap termékkel, részvénye 34, kötvénye, állampapírja 20, devizapiaci befektetése 16, többféle lehetőséget kombináló strukturált befektetési terméke 11 százaléknak van. Arannyal, ezüsttel vagy drágakővel a magyar internethasználók 9 százaléka rendelkezik. A vizsgált ötvenhat ország átlagában a válaszadók több mint kétharmada - 67 százaléka - részesíti előnyben a részvényt. Utána következik a befektetési alap 52, az arany, ezüst vagy drágakő 33, a kötvény 32, a devizapiaci befektetés 21, majd a strukturált befektetési termék 11 százalékkal - olvasható a közleményben.
Befektetési tranzakcióit az érintett magyarok 69 százaléka online bonyolítja le, bankfiókot keres fel 48, vezetékes, illetve mobiltelefont használ 16, illetve 14 százalék. Brókercégen vagy befektetési alapkezelőn keresztül a befektetők 14 százaléka intézkedik, 11 százaléka pedig pénzügyi tervezőt és tanácsadót vesz igénybe. Globálisan is vezet az online bankolás; a válaszadók átlag 73 százaléka használja. Bankfiókba tranzakció miatt 69 százalék megy el személyesen, 31 százalék mobil-, 30 pedig vezetékes telefonját veszi igénybe erre a célra. Brókercéghez vagy befektetési alapkezelőhöz fordul 26 százalék, míg pénzügyi tervezővel vagy tanácsadóval 22 százalék konzultál a Nielsen adatai szerint.
A kutatás feltárta azt is, hogy az internetező magyar fogyasztók 62 százaléka személyes pénzügyi és befektetési döntéseinél csak saját magában bízik. Barátok, rokonok és munkatársak véleményére 22 százalékuk ad. Pénzügyi tervezőre, tanácsadóra hallgat 8 százalék. Tévéből, rádióból hallott, internetről vett kommentárok, szakértők tippjeit 6 százalék veszi figyelembe. Ösztönszerűen, impulzívan a magyarok 2 százalék dönt befektetéseiről.
Globálisan 49 százalékkal vezetnek a csak önmagukban bízó pénzügyi befektetők. Pénzügyi tanácsadóhoz 20 százalék fordul, és 18 százalék veszi tekintetbe barátok, rokonok és munkatársak meglátásait. A média kommentárjai, szakértői 9 százalék számára számítanak.
MTI