Csak időlegesen ugyan, de mindenképpen pozitív hatásokat gyakorolnak a piacra az állami támogatások, mondta el az mfor.hu-nak Nagy Viktor, a Concorde elemzője. Bár hosszú távon az iparág túltermelési problémáinak megoldásához további gyárbezárásokra lesz szükség, amíg azonban a programokra szánt állami pénzek kitartanak, a gyártók és a kereskedők között kiéleződik a verseny, felpezsdül a piac - magyarázta a szakember.
Az akciókkal a vásárlók is jól járnak, hiszen kedvezményesen szabadulhatnak meg elavult járműveiktől, a régi, nagy fogyasztású autókat pedig környezetbarát, takarékos típusok váltják az utakon, tette hozzá Nagy Viktor.
Nálunk nem lesz támogatás
Ami hazánkat illeti, Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter korábban úgy nyilatkozott: itthon nem alkalmazható a módszer, mert a magyar autóipar elsősorban exportra termel.
A politikus ezzel együtt hangsúlyozta, hogy jelenleg egy új autóipari stratégia kialakításán dolgoznak a munkahelyek megtartása és megteremtése érdekében. Konkrét elképzelést nem említett a miniszter, mindössze annyit árult el, hogy igyekeznek olyan feltételeket teremteni, amelyek vonzóvá teszik Magyarországot a külföldi gyártók számára.
A szerbek, a szlovákok és a románok is léptek
A vajdasági Magyar Szó ma arról számolt be, hogy - az egykori Zastava-gyárat megsegítendő - Szerbia is támogatási programot vezet be új járművek vásárlására. Ennek keretében a tíz évnél idősebb gépjárműveket - ha az nem felel meg az Euro3 környezetvédelmi szabványnak - ezer euró értékben beszámítják az új autó vételárába. Az akció szeptember 30-ig tart, az első ötezer jelentkező járművét cserélik be.
Szlovákiában szintén állami támogatást vezetnek be az autóvásárlásra. Robert Fico kormányfő elmondása szerint 1500 vagy kétezer eurót kap az, aki új autót vásárol. A segítséget az első elképzelések szerint azok kaphatnák meg, akik Szlovákiában bejegyzett legalább tíz éves kocsijukat lecserélik és hivatalosan leadják a roncstelepen. Ezt a 15 ezer eurónál olcsóbb új gépkocsik vásárlása esetén lehetne igényelni.
A kormány a miniszterelnök szerint a legközelebbi ülésén 33 millió eurót hagy jóvá a támogatásokra. Ezeket addig folyósítanák, amíg a pénz el nem fogy. Ezt követően új döntés születne az ügyben.
Január végén Romániában is újraindult a már korábban bevezetett roncsautóprogram, melynek keretében öreg, lehasznált autóiktól szabadulhattak meg állami támogatás fejében a fogyasztók. Idén enyhültek a részvétel feltételei: a bezúzandó autónak immár nem kell 12 évesnek vagy ennél régebbinek lennie, a támogatás már tíz éves autó esetében is igénybe vehető.
Az új autó vásárlására nyújtott összeg is nyolcszáz lejjel több, mint tavaly: idén 3800 lejes, vagyis csaknem kilencszáz eurós utalványt kap erre a célra a roncsautó-tulajdonos. A tavalyi 40 ezer vásárló után idén 60 ezren vehetik igénybe a december 11-ig élő programot, amelynek költségvetése összesen 228 millió lej. Tovább pörgetheti a piacot, hogy a helyi Dacia autógyártó március elejétől ötszáz euróval olcsóbban kínálja autóit.
Olaszországban pedig arról döntött a kormány, hogy a tíz évesnél idősebb, környezetszennyező gépkocsit leadó és helyette új autót vásárló vevőket 1500 euróval támogatja év végéig tartó akciójában.
Mélyponton az eladások
Európában januári adatok szerint húszéves mélyponton állnak az autóeladások a fogyasztói bizalom megrendülése és a hitellehetőségek szűkülése miatt. A vásárlási kedv hanyatlása minden nagy autómárkát érintett, azok csak egymás kárára tudták növelni piaci részesedésüket, de ez is csak a Volkswagennek és a Fordnak sikerült.
Az unió új tagországaiban jobban visszaesett az eladás, mint Nyugat-Európában. Magyarországon például 52,3 százalékkal kevesebb új autó kapott rendszámot januárban, mint egy évvel korábban. Ezzel megfordult a trend: a nyugat-európai értékesítés már tavaly év eleje óta kókadozott, miközben a kelet-európai forgalom akkor még kiugróan nőtt.
Fokasz Oresztész