A szövetség adatai szerint a lízingcégek által kezelt teljes portfólió közel 20 százalékkal csökkent, így 2012 végén 1570 milliárd forintot tett ki.
A főtitkár kiemelte: a lízingpiaci üzletágak közül az elmúlt év egyértelmű győztese a flottafinanszírozás volt, minden ötödik eladott hazai új autó és ezen belül minden negyedik céges gépkocsi flottafinanszírozás keretében kelt el.
Az új eszközök aránya már meghaladja a válság kitörése előtti szintet, finanszírozott értékben közel 80 százalék, miközben a 2012-ben kötött szerződések között (finanszírozott összeg alapján) 60 százalék feletti a pénzügyi lízing, és 20 százalék alatt van a hitelek aránya. A teljes portfólión belül még több mint 40 százalék a hitelszerződések aránya.
Lévai Gábor elmondta: az ügyfelek mintegy fele kis- és közepes vállalkozás, de 2012-ben nőtt a nagyvállalati és a lakossági ügyfelek aránya is. Hozzátette: az egyes lízingpiaci szegmensek nagyon eltérő pályát futottak be a válság kitörése óta, az elmúlt év egyértelmű nyertese a flottafinanszírozás volt, emellett a gép-berendezés finanszírozás bővült. Az autós területen nőtt, a többi szegmensben a válság előtti szinten maradt az önrészek nagysága.
A flottán kívüli gépjármű-finanszírozás 17 százalékkal csökkent, ezen belül is 24 százalékkal esett vissza a használt, és 8 százalékkal az új autók finanszírozása. 2012-ben a lízingcégek mintegy 80 milliárd forintot helyeztek ki ebben az üzletágban.
A tavaly megkötött szerződéseknél tovább csökkent a hitelszerződések hányada, viszont markánsan nőtt a nyílt végű pénzügyi lízing aránya, ami már a teljes új állomány 17 százalékát teszi ki.
A flottafinanszírozás 31 százalékkal bővült 2012-ben, mind a tavaly megkötött szerződések számát, mind a finanszírozott összeget tekintve, és ezzel megközelítette a 2008-as évi rekordszintet.
A főtitkár kiemelte: az újonnan kötött szerződéseken belül az operatív lízing aránya megközelíti, a teljes portfólión belül pedig meghaladja a 90 százalékot. Az átlagos önerő mértéke - bár az elmúlt időszakban emelkedett - még mindig ennél a finanszírozási formánál a legalacsonyabb.
A haszonjármű finanszírozás (teherautó és busz finanszírozás) 20 százalékkal csökkent. Az új teherautók és buszok területén 7 százalékos mérséklődést lehetett tapasztalni, a használtak esetében viszont több mint 50 százalékos volt a visszaesés. A kihelyezés összege így 2012-ben 74 milliárd forint volt ebben az üzletágban, mintegy 5200 lízingszerződést írtak alá ebben a szegmensben.
MTI