3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Úgy tűnik, a kormány a vasúti társaságnál is követi a fővárosi közlekedési társaság példáját, és itt is megvonná az utazási kedvezményt a dolgozók hozzátartozóitól, ami legalább akár 180 ezer embert is érinthet. Mfor.hu-háttér.

Elveszíthetik a vasutasdolgozók családtagjai is az utazási kedvezményüket, ha a parlament elfogadja Spaller Endre KDNP-s képviselő személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényhez benyújtott módosító törvényjavaslatát.

Ennek értelmében már csak a jelenleg is MÁV-alkalmazásban állók, iletve a nyugdíjazottak részesülhetnének utazási kedvezményben, a hozzátartozóikat megfosztanák ettől az előnytől. Az indoklás szerint minderre azért van szükség, mert "olyanok veszik igénybe ezt a kedvezményt, akik lehet, hogy soha egy napot sem dolgoztak a MÁV-nál. A kedvezmény még más közlekedési vállalatoknál sem elterjedt, a szektoron kívül teljesen ismeretlen. Ilyen kedvezményt többnyire a szegény, de bőkezű államok szoktak nyújtani".

Körülbelül 180 ezer ember utazhat kedvezmény nélkül

Az aktív dolgozóknál és családtagjaiknál 110 ezer, a nyugdíjasoknál és azok hozzátartozóinál pedig további 190 ezer ingyenes utazásra feljogosító igazolvány van kint - nyilatkozta korábban lapunknak a MÁV-Start Zrt. kommunikációs igazgatója. Mivel a MÁV-nak csak az aktív dolgozókról van pontos kimutatása, ezért azt pontosan lehet tudni, hogy a náluk lévő igazolványok 60 százaléka hozzátartozók tulajdonát képezi, vagyis 66 ezer embernek kellene ezentúl fizetnie a szolgáltatásért.

A nyugdíjasok hozzátartozóiról ugyan nincs kimutatás, ám ha erre a körre is kivetítjük "a minden dolgozóra másfél családtag jut" arányt, akkor a nyugdíjasok köréből újabb 114 ezer embert érinthet a törvénymódosítás. Vagyis összesen 180 ezren veszíthetik el eddigi ingyenes utazási lehetőségüket, ami tízezer fővel több, mint Szeged teljes lakossága.

Már egy ideje kacérkodnak a gondolattal

A költségcsökkentés jegyében a kormány már tavaly a Széll Kálmán Terv közösségi közlekedésre vonatkozó részében is célul tűzte ki az egyes kedvezmények felülvizsgálatát, és emellett egy új tarifarendszer kialakítását is. A terv angol verziójában ennél viszont sokkal konkrétabban fogalmazott: "igazságtalan az a rendszer, mely a vasutasok családtagjainak ingyenes utazást biztosít, ezért el fogják azt törölni". Mindebből pedig 2012-ben és 2013-ban is egyaránt 10-10 milliárd forintos megtakarítást remél a kormány.

Úgy tűnik, a kedvezmények felülvizsgálata alól a BKV után a MÁV-kedvezmények sem mentesülnek, és azok megnyírbálását is végre akarja hajtani a kormány. Mint ismert ugyanis, a fővárosi közlekedési társaságnál dolgozók hozzátartozóitól ez év március 3-i dátummal vonták meg az ingyenes bérleteket.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!