Július elsejétől a legtöbb termék és szolgáltatás áfakulcsa a korábbi húszról huszonöt százalékra emelkedett, korábban a szakemberek úgy vélték, hogy az áremelkedést a kereskedők jórészt áthárítják majd a vásárlókra. Az alapvető élelmiszerek esetében 18 százalékra csökkent az áfakulcs, emellett emelkedett a jövedéki adó is, ami az üzemanyagok mellett a szeszesitalokat és a dohányárukat érinti.
A benzinkutakon még nem látszik az áremelés hatása
Legnagyobb figyelmet a banzin esetében kapott az áremelés, mivel ott az áfa mellett a jövedéki adó is emelkedett, így múlt szerdán 13-15 forinttal lett drágább egy liter üzemanyag egyik napról a másikra. Kedden arról szóltak a tudósítások, hogy hosszú sorok állnaka benzinkutakon, többek között ennek köszönhető, hogy még nem látszik az áremelés hatása.
"Aki tehette, még az áremelés előtt feltankolta autóját, így egyelőre nincsenek arról tapasztalatok, hogy egy hét alatt visszaesett volna a forgalom" - válaszolta az mfor.hu kérdésére Zachar Györgyi, a Mol PR-szakértője. Szerinte egyébként kicsit fel lett fújva a múlt hét keddi roham a benzinkutakon: nem igaz például, hogy a cég kifogyott a készletekből, mindössze a szállítójárműávek kapacitása volt véges a szokatlanul nagy mennyiségű megrendelés miatt. Egyelőre arról sincs pontos adata a Mol-nak, hogy mennyivel volt nagyobb a forgalom múlt hét kedden, mint egy átlagos napon.
A múlt heti áremelés után most szerdán azonban máris hét forinttal csökkent az üzemanyagok literenkénti ára a kutakon, azaz az áremelésnek körülbelül a fele el is tűnik. Mindez azt jelenti, hogy lehet, hogy mire a forgalomban megjelenhetne a drágulás, addigra el is tűnik a 13-15 forintos különbség.
Az üzletekben mostanra ugyanannyit vásárolunk
Az áfaemelés az üzleteket is komoly kihívás elé állította, több ezer árucikket kellett átárazniuk, többek között ennek volt köszönhető, hogy a Tesconál június utolsó napján például még az éjjel-nappal nyitvatartó üzletek is bezártak délután. Az áruházlánc tapasztalatai szerint mostanra nagyjából ugyanakkora a forgalom, mint az áfaemelés előtt, így nem volt hosszútávú hatása a drágulásnak.
"Sokan előrehozták vásárlásaikat az emelkedő áfa miatt, ezért július első napjaiban tapasztalható volt a forgalom néhány százalékos visszaesése" - mondta el kérdésünkre Hackl Mónika, a Tesco kommunikációs vezetője. Ugyanakkor hozzátette: a hét elejétől már az ilyenkor szokásos forgalom tapasztalható az üzletekben.
Az egyelőre nem jelent meg a forgalomban, hogy az alapvető élelmiszerek áfája csökkent, Hackl Mónika szerint elképzelhető, hogy ez majd később lesz hatással a vásárlói magatartásra.
A Tesco kommunikációs szakembere szerint a szeszesitalok és a dohánytermékek esetében is hasonló volt a tapasztalat, mint általánosságban: az első napokban pár százalékkal visszaesett a forgalom, mostanra azonban már a megszokott mennyiségben fogynak ezek a termékek is.
„Jelenleg Magyarországon közel 160 ezer értékesítő hely van, ezért nem lehet egyértelmű tapasztalatokat mondani az áfaemelés hatásáról” – mondta érdeklődésünkre Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Szerinte ha csökken is egy üzlet forgalma, akkor sem lehet biztosra megmondani, hogy az most a válságnak és az áfaemelésnek köszönhető.
„Az elmúlt hónapokban folyamatosan csökkent a kiskereskedelmi forgalom hazánkban, ami jól mutatja a válság mélyülését. Éppen ezért valószínűleg az áfaemelés nélkül is folytatódott volna ez a folyamat júniusról júliusra” – vélekedik a szakember. Vámos György hozzátette: július elején eddig az tapasztalható, hogy tovább romlott a helyzet, azonban azt nem lehet tudni, hogy ez mennyiben köszönhető az áfaemelésnek.
„Egyelőre még vannak olyan kereskedelmi láncok, melyek azzal hirdetik magukat, hogy ők nem emeltek árat, azonban hosszabb távon senki nem tudja átvállalni az áfaemelést, előbb-utóbb mindenki kénytelen lesz árat emelni” – vélekedik az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Beke Károly