4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kedden sem állt meg a VW részvények árának zuhanása.

A tegnapi 132,2 eurós záróár után a VW részvényei kedden már 101,35 eurós árfolyamnál is jártak a frankfurti tőzsdén nem sokkal 12 óra után. Azóta kicsit korrigált a papír és kora délután 106 eurón forogtak az autógyár részvényei, amely a hétfői záráshoz képest mintegy 20 százalékos mínusz.

A VW részvények elmúlt heti árfolyama
(Forrás: a frakfurti tőzsde honlapja)

A VW papírjaira mostanában rájár a rúd. Az idén tavasszal zárt már 255,2 eurón is a cég részvényeinek ára, de a frankfurti tőzsde adatai szerint kereskedtek vele már 262,45 eurón is. Április eleje óta azonban folyamatosan esik a cég tőzsdei értéke, a botrány kirobbanását megelőzően 162,4 eurón állt.

A keddi nap alapján úgy tűnik, hogy a tőzsde még mindig nem tudta beárazni, hogy a céget hétvégén egy nagyszabású csalással vádolta meg az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége.

Emlékeztetőül: arról van szó, hogy a vád szerint a cég olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Bár a vizsgálat még hártavan, a cég első embere nem igazán tagadta azokat, hanem inkább bocsánatot kért, hogy eljátszotta az ügyfelek bizalmát.
Az érintett autók visszahívása, az értékesítés leállása és a 18 milliárd dolláros büntetés esélye, komoly bajba sodorhatja a céget, nem beszélve annak image-romboló hatásról.

Ráadásul a botrány úgy tűnik túlnyúlik Amerikán. Michel Sapin francia pénzügyminiszter "európai szintű" vizsgálatot követel, és szigorú kontrollnak vetik alá az egyes VW-modelleket Svájcban, Dél-Koreában és Ausztráliában is. A Bundestag csütörtökön vitatja meg az ügyet, az Egyesült Államokban kongresszusi különbizottság alakul.

Sapin azt mondta, hogy "európai piac vagyunk európai szabályokkal, amelyeket be kell tartani”. Hangsúlyozta, hogy a fogyasztók megnyugtatása érdekében a vizsgálatnak nemcsak a VW-re, hanem többek közt a francia gyárakra is ki kell terjednie, de mindjárt hozzáfűzte: nincs oka azt hinni, hogy ezek hasonló praktikákat követtek. A francia gyártók támogatták Sapin javaslatát. Az EU bizottságának szóvivője ugyanakkor elsietettnek tartotta azonnali európai szintű vizsgálat megindítását, mert még folyamatban vannak a vizsgálatok magánál a Volkswagennél, továbbá Németországban és az Egyesült Államokban, és nem tudni, hogy az Európában eladott járművek érintve vannak-e.

A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. "Diszkrepanciák" lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut.

Környezetvédők szerint a VW-ügy csak a jéghegy csúcsa

Az emissziós értékek meghamisítása rendszerszerű gyakorlat az európai autóiparban - állította Christiane Brunner, az osztrák Zöldek szóvivője. A teszteljárások "abszurdak", úgy vannak kialakítva, hogy a laboratóriumban teljesen más eredmények születnek, mint az utakon. Független vizsgálatok azt mutatták, hogy 23 tesztelt kocsiból 20 nem felelt meg az emissziós normáknak. "Alapos a gyanú, hogy valóságos üzemben a különösen tisztának tekintett EU-6 motor is sokkal rosszabb emissziós adatokat mutat, mint a próbapadon”.

A Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung (DIW) kutatóintézet attól tart, hogy a botrány a minőség fogalmával egyenlő "Made in Germany" megjelölésre is árnyékot vet. "Félő, hogy emiatt más német exportőrök is kárt szenvednek" - mondta a "Bild"-Zeitungnak Marcel Fratzscher, a DIW vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy "sürgős kármentésre" van szükség.

mfor.hu/MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!