A tegnapi 132,2 eurós záróár után a VW részvényei kedden már 101,35 eurós árfolyamnál is jártak a frankfurti tőzsdén nem sokkal 12 óra után. Azóta kicsit korrigált a papír és kora délután 106 eurón forogtak az autógyár részvényei, amely a hétfői záráshoz képest mintegy 20 százalékos mínusz.
(Forrás: a frakfurti tőzsde honlapja)
A VW papírjaira mostanában rájár a rúd. Az idén tavasszal zárt már 255,2 eurón is a cég részvényeinek ára, de a frankfurti tőzsde adatai szerint kereskedtek vele már 262,45 eurón is. Április eleje óta azonban folyamatosan esik a cég tőzsdei értéke, a botrány kirobbanását megelőzően 162,4 eurón állt.
A keddi nap alapján úgy tűnik, hogy a tőzsde még mindig nem tudta beárazni, hogy a céget hétvégén egy nagyszabású csalással vádolta meg az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége.
Emlékeztetőül: arról van szó, hogy a vád szerint a cég olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Bár a vizsgálat még hártavan, a cég első embere nem igazán tagadta azokat, hanem inkább bocsánatot kért, hogy eljátszotta az ügyfelek bizalmát.
Az érintett autók visszahívása, az értékesítés leállása és a 18 milliárd dolláros büntetés esélye, komoly bajba sodorhatja a céget, nem beszélve annak image-romboló hatásról.
Ráadásul a botrány úgy tűnik túlnyúlik Amerikán. Michel Sapin francia pénzügyminiszter "európai szintű" vizsgálatot követel, és szigorú kontrollnak vetik alá az egyes VW-modelleket Svájcban, Dél-Koreában és Ausztráliában is. A Bundestag csütörtökön vitatja meg az ügyet, az Egyesült Államokban kongresszusi különbizottság alakul.
Sapin azt mondta, hogy "európai piac vagyunk európai szabályokkal, amelyeket be kell tartani”. Hangsúlyozta, hogy a fogyasztók megnyugtatása érdekében a vizsgálatnak nemcsak a VW-re, hanem többek közt a francia gyárakra is ki kell terjednie, de mindjárt hozzáfűzte: nincs oka azt hinni, hogy ezek hasonló praktikákat követtek. A francia gyártók támogatták Sapin javaslatát. Az EU bizottságának szóvivője ugyanakkor elsietettnek tartotta azonnali európai szintű vizsgálat megindítását, mert még folyamatban vannak a vizsgálatok magánál a Volkswagennél, továbbá Németországban és az Egyesült Államokban, és nem tudni, hogy az Európában eladott járművek érintve vannak-e.
A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. "Diszkrepanciák" lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut.
Környezetvédők szerint a VW-ügy csak a jéghegy csúcsa
Az emissziós értékek meghamisítása rendszerszerű gyakorlat az európai autóiparban - állította Christiane Brunner, az osztrák Zöldek szóvivője. A teszteljárások "abszurdak", úgy vannak kialakítva, hogy a laboratóriumban teljesen más eredmények születnek, mint az utakon. Független vizsgálatok azt mutatták, hogy 23 tesztelt kocsiból 20 nem felelt meg az emissziós normáknak. "Alapos a gyanú, hogy valóságos üzemben a különösen tisztának tekintett EU-6 motor is sokkal rosszabb emissziós adatokat mutat, mint a próbapadon”.
A Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung (DIW) kutatóintézet attól tart, hogy a botrány a minőség fogalmával egyenlő "Made in Germany" megjelölésre is árnyékot vet. "Félő, hogy emiatt más német exportőrök is kárt szenvednek" - mondta a "Bild"-Zeitungnak Marcel Fratzscher, a DIW vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy "sürgős kármentésre" van szükség.
mfor.hu/MTI